webForumDet fria alternativet

Karttjänst med information om vägunderlag?

Webbhotell & domäner

3 svar · 1 645 visningar · startad av erciz

Medlem sedan maj 20011 826 inlägg
Frågan#1

Finns det någon karttjänst över Sverige där det framgår vilket vägunderlag (t.ex. grus eller asfalt) det är på vägarna?

Jag har kollat på Google Maps, Hitta.se och Eniro, men vägunderlaget framgår inte. Jag tror inte heller att Lantmäteriet har sådan information på sina kartor, vad jag vet.

Medlem sedan apr. 20042 994 inlägg

Du borde kunna kontakta Vägverket och fråga om detta, de sitter ju på den infon och borde veta vilka karttjänster som efterfrågat den från dem.

I och för sig, Lantmäteriets vägkarta har ju en väldig massa olika klassning av vägar. Kan hända att det ingår underlagsklassning där någonstans? (De har ju olika storlekar på vägarna, enskild väg etc...)

Medlem sedan juli 20041 183 inlägg

Jag är lite osäker på om man kan se informationen på http://gis.vv.se/iov/

De grusvägar jag klickar på saknar den mesta informationen. Klickar man på en asfaltsväg får man hur gammal asfalten är, vem som är ansvarig för sträckan och hur lång den är i meter. Plus en massa annat som jag inte analyserat närmre :P

Medlem sedan maj 20011 826 inlägg

lilja skrev:

Jag är lite osäker på om man kan se informationen på http://gis.vv.se/iov/

De grusvägar jag klickar på saknar den mesta informationen. Klickar man på en asfaltsväg får man hur gammal asfalten är, vem som är ansvarig för sträckan och hur lång den är i meter. Plus en massa annat som jag inte analyserat närmre :P

Tack, den var bäst hittills. Den var dock ganska bristfällig, men den får duga.

Jag vet vissa vägsträckor som är asfalt som inte ens är med på den kartan. Men men, är väl sånt man får räkna med när det är myndigheter bakom.

256 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
127 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
126 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
126 ms — ändringar (db)