Vad har du för fråga?
Är det någon här som jobbar på bredbandsbolaget? Jag har en fråga som kundtjänst är för fyrkantiga för att svara på :)
14 svar · 1 105 visningar · startad av Jojoxx
Är det någon här som jobbar på bredbandsbolaget? Jag har en fråga som kundtjänst är för fyrkantiga för att svara på :)
Vad har du för fråga?
Normalt kan de bara svara på om man kan få fast IP efter man har beställt deras adsl och fått det installerat. Men det är ju lite att köpa grisen i säcken. Men jag vill hellst inte lämna hemnummer på forumet :)
Off topic: Ouch... trodde inte nån skulle erkänna att man jobbade där. :) (Åkej, dom har blivit bättre de senaste åren)
On topic: Du kunde frågat direkt. Jag har BBB, försökte få fast IP, men det gick inte (utan att betala en hel del mer eller hur det var).
Men om du vill ha access till datorn utifrån kan du ju testa http://www.dyndns.com/ Jag körde detta för några år sen. Funkade faktiskt helt OK. Tror det är gratis fortfarande.
Om du har Bredbandsbolaget och ADSL så kan du logga in på https://www.bredbandsbolaget.se och beställa fast IP. Om länken inte finns så kan du ej beställa fast IP.
B2 (som det förkortas, inte BBB) har ju en leasetid på en halv miljard år på sina dynamiska IP-adresser, så personligen ser jag inte problemet.
B2 (som det förkortas, inte BBB) har ju en leasetid på en halv miljard år på sina dynamiska IP-adresser, så personligen ser jag inte problemet.
Lite Off-Topic: För att spinna vidare på det här så har Banhof 4 timmars leasetid, men enda gången jag bytt IP sen jag bytte till Banhof var den gången jag loggade in på deras kundcenter och tryckte på "Jag vill ha nytt IP-nummer"-knappen. Har du en router så behåller den ju IP-adressen så länge du inte stänger av den.
B2 (som det förkortas, inte BBB)
OffTopic: Bolaget heter "B2 Bredband AB" så förkortningen BBB är riktigt.
OffTopic: Bolaget heter "B2 Bredband AB" så förkortningen BBB är riktigt.
Jag ska väl egentligen inte fortsätta med off topic - men i så fall - borde det inte förkortas B2B?
- - - -
Jag tycker det verkar konstigt / dåligt att frågan inte kan besvaras om man inte har Bredbandsbolagets ADSL.
Jag loggade in på bredbandsbolaget.se och kollade - jag kan beställa fast ip. Inte för att jag vet vad jag ska ha det till - men ändå. ;-)
Back to topic är ni snälla ;) Jag vet att leasetiden är relativt lång, men vill man sätta upp en DNS så tycker åtminstone inte jag att det är tillräckligt.
Back to topic är ni snälla ;) Jag vet att leasetiden är relativt lång, men vill man sätta upp en DNS så tycker åtminstone inte jag att det är tillräckligt.
Jag har faktiskt haft väldigt kort leasetid det senaste halvåret eller så. Verkar som om jag fått nytt nummer typ en gång i veckan.
Relativt lång? Åtminstone min leasetid är evighetslång, jag har samma IP-adress som jag haft i 4 år nu, and counting... Och jag har inte fast IP.
Och för att gå offtopic igen så måste jag naturligtvis fråga GunnarD, som "vet" att B2 Bredband AB förkortas BBB hur det då kommer sig att Bredbandsbolaget själva aldrig förkortar namnet som BBB utan just som B2?
Vi hadde den diskussionen på BBB's forum i forntiden innan dom lade ner forumet, där även folk från BBB deltog inofficiellt. Det borde förkortas BBB eller B2B men det är möjligt att dom nu har förkortat ner det till B2.
Men för att gå OnTopic: Som standard har man 5st dynamiska ip-adresser från BBB, men beställer man deras fast-ip tjänst så får man en fast ip-adress men tappar dom 5 dynamiska adresserna.
Med tanke på att deras leasing tider är så långa, har själv bara bytt ip-adress en gång sedan jag började för många års sedan, så har man i princip 5 fasta fast utan garantin att dom inte kan ändras, så frågan är om det är värt det.
/red: Svenskan ;)
När jag bodde i Sverige och hade BBB (under tre år ungefär) hade jag fast IP under hela tiden och han som bor i min lgh i sthlm och som tog över mitt abonnemang har fortf. fast ip. Det kostar 30:- / månad och "aktiveras" direkt via deras hemsida.
Har fått svar från Riffles, tackar :)