webForumDet fria alternativet

Mailverifiering med sms eller hemtelnr, hur vanligt är det?

Webbhotell & domäner

5 svar · 1 056 visningar · startad av LoLo

Medlem sedan feb. 20072 750 inlägg
Frågan#1

Skulle skapa ett litet anonymt mailkonto på googlemail.com, efter att alla uppgifter fyllts i möts jag av att mailkontot kan bara aktiveras om jag ger ut mitt mobilnr eller hemtelefon? Hur vanligt är det, har fler mailtjänster börjat införa det? Är inte det lite väl integritetskränkande?

Vilka mailtjänster har då detta krav? Nämn gärna vilka om ni vet, så slipper man öda tid på dessa kontrollfreaks.
Känns som att man blir totalkontrollerad iom att man inte kan skapa ett anonymt mailkonto. :OO

Ingen som vet fler alltså? Får väl tolkas som något positivt att inte fler mailtjänster tagit efter Googels krav, vill ju inte ha en massa yahooare, hotmailare eller googlare som ringer och ska sälja muggar och kepsar etc.. ;)

Medlem sedan okt. 2006224 inlägg

Andra mejltänster har jag inte hört talas om, men de införde detta på Facebook för ett tag sedan. Alla nya medlemmar måste verifiera sig med ett mobilnummer och får sms med kod. Annars möts de av massa CAPTCHA såfort de ska göra något, varje gång.

Medlem sedan juni 20034 013 inlägg

LoLo skrev:

efter att alla uppgifter fyllts i möts jag av att mailkontot kan bara aktiveras om jag ger ut mitt mobilnr eller hemtelefon? /../ Är inte det lite väl integritetskränkande?

Nej, det är inte integritetskränkande i och med att du kan gå ut på stan och köpa dig ett nytt mobilnummer anonymt.

matlin skrev:

Andra mejltänster har jag inte hört talas om, men de införde detta på Facebook för ett tag sedan. Alla nya medlemmar måste verifiera sig med ett mobilnummer och får sms med kod. Annars möts de av massa CAPTCHA såfort de ska göra något, varje gång.

Jo kan tänka mig att fler tar efter. Tack för ditt svar.

tydal skrev:

Nej, det är inte integritetskränkande i och med att du kan gå ut på stan och köpa dig ett nytt mobilnummer anonymt.

Om man inte har mobil då, men ändå vill ha googlemail? Då blir det ett dyrt mailkonto. ;)

Medlem sedan aug. 20068 090 inlägg

LoLo skrev:

Jo kan tänka mig att fler tar efter. Tack för ditt svar.

Om man inte har mobil då, men ändå vill ha googlemail? Då blir det ett dyrt mailkonto. ;)

Strunta i Google. Visst kanske dom är bra, men man överlever utan några som helst problem utan och det finns ju alternativ som är alldeles utmärkta. Kolla t.ex. https://www.mail.com där du bl.a. kan välja på en hel radda kul domännamn i adressen.

259 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
129 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)