webForumDet fria alternativet

Binero cronjob mysqldump

Webbservrar

3 svar · 1 120 visningar · startad av UrMe

Medlem sedan apr. 2001762 inlägg
Frågan#1

Binero har uppdaterat OS på sina servrar i fredags, eller i alla fall den servern jag låg på. Och då har det uppstått lite problem, dels tog de bort iMagick som jag använde så har blivit paniktvungen att skriva om dessa script med GD istället.

Men en annan grej som de av säkerhetsskäl har slagit av är shell_exec i PHP, jag använde detta för att köra en mysqldump var sjätte timme.
Så nu har jag suttit någon timme och försökt få till detta med cron job, allting funkar bra förutom att jag vill datumstämpla filen.

Har testat detta:
mysqldump --opt -hlocalhost -uUsername -pPassword Database | gzip > /home/webxxxx/domains/urme.com/public_html/dbbackup/db_.`date +%Y%m%d%H%M%S`.sql.gz

Då får jag ett felmeddelande

/bin/sh: -c: line 0: unexpected EOF while looking for matching ``'
/bin/sh: -c: line 1: syntax error: unexpected end of file

Antar att inte date funktionen fungerar från cronjob direkt så där?

Så jag provade detta:
mysqldump --opt -hlocalhost -uUsername -pPassword Database | gzip > /home/webxxxx/domains/urme.com/public_html/dbbackup/db_.`/bin/date +\%Y\%m\%d\%H\%M\%S`.sql.gz

Jag får inget felmeddelande från cronjob, men ingen fil sparas heller.

Tar jag bort date-funktionen fungerar ju scriptet att köra och den sparar filen. Men detta kan ju bara köras en gång i så fall för nästa gång finns filen redan där.

Någon som vet hur man ska lösa detta?

Medlem sedan feb. 20041 816 inlägg

Kikar jag på ett av mina egna gamla cronjobbs använder jag dubbelfnuttar runt sökvägen:

>/usr/bin/mysqldump [...] > "/folder/file-`date +'%y%m%d%H%M'`.sql"

Vet inte om det gör någon skillnad. Det var ett tag sedan jag använde Linux på riktigt.

Annars kan du länka till ett skript/program som cronjobbet startar. I det skulle du kunna flytta, döpa om eller radera filerna innan mysqldump körs.

Medlem sedan apr. 2001762 inlägg

Funkar inte heller verkar det som, får inget felmeddelande, men ingen fil sparas heller.

Dock verkar det som shell_exec fungerar ändå nu helt plötsligt om jag kör det genom cronjob.. hmm.

Medlem sedan feb. 20041 816 inlägg

Ehm, då vet jag inte riktigt. Kan du kika i loggen? Har du rättigheter att skapa filer? Slutar cronjobbsfilen (crontab) med en tom rad? Det är ett krav har jag för mig fast det kanske varierar mellan olika distros.

Gör man sådana här stora förändringar måste man meddela i förtid! Har du kollat med supporten? De borde ju ha koll på sina egna servrar kan man tycka.

252 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
125 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)