Att i avvikelsetider och förändringar överhuvudtaget få information om läget och upplysningar om framtid är jätteviktigt.
Förr kunde vi acceptera bristande informationsflöde, men inte nu!
Varför klabbar SJ´s info system ihop?
Tänk om samhället hade tio eller hundra servrar placerade på fysikt utspridda platser. Hur lätt det skulle vara att spegla fundamental information om exempelvis tågläget!
Man måste ju inte uppdatera webbsidorna om SJ Prio MasterCard med minutoperativt perspektiv!
Folk vill veta läget för sträckan A till B. Med dagens mobiler är behovet lika stort som möjligheterna.
Detta kunde vara en statlig angelägenhet. Information från Vattenfall och E-on när detta krisar. Från vägverket när det behövs. Kolla trafiken.nu.
Man kan tänka sig att anmälan till högskoleprovet skulle kunna distribueras och vara enklare tillgängligt.
Visst finns det plats för förbättringar? :h
Ja, information är absolut viktigare i dagens informationssamhälle. Dåligt att SJs sida ska behöva klappa ihop pga vädret.
SJ lär ju ha rätt avancerade övervakninsapplikationer internt, det är jag övertygad om. Det skulle vara riktigt trevligt med en mer användarvänlig minivariant av ett sånt system på webben.
Det är konstruerat för att klara att internet går ner, att mobiltelefonnätet lägger av, att de fasta telefonerna slutar fungera, att datorerna ger upp och att det blir strömavbrott. På så vis är det robust, men när alla tåg blir kraftigt försenad samtidigt då räcker inte kapaciteten.
Kolla trafiken.nu.
Man kan tänka sig att anmälan till högskoleprovet skulle kunna distribueras och vara enklare tillgängligt.
Visst finns det plats för förbättringar? :h
Hallådär, trafiken.nu svarade inte ens när jag försökte kolla för en halvtimme sen och senast jag anmälde mig till högskoleprovet var det genom att betala in trehundra spänn på ett postgirokonto - vad är enklare än det? ;)