Jag har flyttat(pekat om) ett domännamn som jag äger.
När jag från jobbet skriver adressen så kommer jag till den nya sidan MEN går jag in hemifrån så kommer jag till den gamla adressen som gällde innan ompekningen?!?!
Ber jag en granne så är det likadant för honom!
Det beror på att ni antagligen har olika ISP (Internet Service Providers), t.ex. den ene har Telia, den andre har Bredbandsbolaget. För alla ISP har databaser med domänamn och deras respektive IP-adresser, men dom uppdaterar dessa databaser olika snabbt.
Ja, detta var nog en av dom första sakerna jag provade med.
Just av detta skälet (långsam upppdatering) använder jag inte min egen ISP:s dns-servrar, utan de från OpenDNS https://store.opendns.com/get/basic istället. Dom uppdaterar tydligen sina servrar konstant. När jag pekat om en domän brukar det ta några minuter för webbläsaren att komma rätt.
Red: Dom är förresten 208.67.222.222 och 208.67.220.220
Testa ovanstående DNS'er.. Kör ipconfig /flushdns och ställ sedan in dom två ovan på din router eller dator och prova att gå till den ompekade adressen.
Vissa hävdar att det kan ta upp till 5 dagar att göra en ompekning, men alla gånger jag gjort en har det gått igenom inom ett par timmar.
Nu hänger jag inte på riktigt?
Ovanstående måste väl gälla endast ifall jag har en egen server?
DNS-servern jag använder är loopias som pekar mot servern där sidan ligger!
Nej, du missförstår. Varje (normal) dator är ju uppkopplad mot en ISP, t.ex. Telia. När du ställer in din uppkoppling (lite olika på Mac och Win) så måste du normalt ange vilka DNS-servrar du vill använda. By default säger givetvis Telia att du ska använda deras. Men det är inget tvång, utan du kan använda vilka du vill, t.ex. OpenDNS's.
Gå alltså in i dina nätverksinställningar och skriv in de jag postat. Hur du gör på Win vet jag inte (jag är på Mac) så då får du fråga folk här. Är det på Mac OS X så går du till Systeminställningar -> Nätverk och skriver in adresserna i rutan för "DNS Servrar".
Detta är alltså inget olagligt eller skumt, utan helt OK.
I DNS systemet så har all information en TTL tid som anger hur länge en DNS server kan cacha informationen innan den behöver hämta ny information.
Tiden räknas från det att resp. DNS server hämtade informationen, detta gör att oilka DNS servrar kan ha kvar gammal information olika länge. Så att bara använda andra DNS servrar behöve inte lösa problemet.
Säg att man har en TTL på 24 timmar, så kan det ta allt från 1 sekund till 23 timmar och 59 sekunder innan en DNS server hämtar den nya informationen.
Detta förutsatt att DNS servrarna följer standarden. :)
För att kolla TTL och annan information så kan man köra kommandot (i ett kommando fönster): nslookup -q=soa https://www.webforum.nu som ger följande resultat:
Server: dns.xxx.se
Address: 213.123.123.123
Non-authoritative answer:
[url]www.webforum.nu[/url] canonical name = wf1.webforum.nu
webforum.nu
primary name server = ns1.binero.se
responsible mail addr = registry.binero.se
serial = 1258101340
refresh = 3600 (1 hour)
retry = 240 (4 mins)
expire = 1209600 (14 days)
default TTL = 3600 (1 hour)