webForumDet fria alternativet

Landssurfare

Webbutveckling

6 svar · 603 visningar · startad av nordan

Medlem sedan juni 2000949 inlägg
Frågan#1

Kan man med hjälp av IP-adresser skicka användaren till rätt sida?
Alltså man sitter i Sverige och surfar, blir då skickad till en .se adress
Man sitter i tyskland och surfar och då blir man skicka till en .dk adress.

Självklart är det så att man då har ett namn och dessa toppdomänder.

Medlem sedan jan. 2005953 inlägg

Ja, det är nog möjligt. Men det är väl bättre att gå på vilket språk webbläsaren har inställt som det språk man föredrar? Bara för att jag tar med mig min dator på semester i Spanien betyder det inte att jag är spansktalande.

Medlem sedan juli 20013 378 inlägg

Det finns ett par tjänster - bl.a. denna som man kan anropa för att slå upp sådan info via API. Somliga kostar pengar att använda, och somliga är öppna/gratis

Metalboy: Jag håller med dig, mycket smartare att göra så

Medlem sedan juli 20013 378 inlägg

metalboy skrev:

Ja, det är nog möjligt. Men det är väl bättre att gå på vilket språk webbläsaren har inställt som det språk man föredrar? Bara för att jag tar med mig min dator på semester i Spanien betyder det inte att jag är spansktalande.

Hmm
beror inte det också lite på webbplatsens syfte vad som är "bättre" när man väljer mellan språkvalsanpassning och lokaliseringsanpassning?
Ibland behöver man kunna ta till båda (dvs anpassa den spanska versionen av webbplatsen till svenska i ditt exempel om man t.ex. har info om närmaste lokalkontor på sin webbplats i det fallet) :bire

Medlem sedan jan. 2005953 inlägg

jarvklo skrev:

Hmm
beror inte det också lite på webbplatsens syfte vad som är "bättre" när man väljer mellan språkvalsanpassning och lokaliseringsanpassning?
Ibland behöver man kunna ta till båda (dvs anpassa den spanska versionen av webbplatsen till svenska i ditt exempel om man t.ex. har info om närmaste lokalkontor på sin webbplats i det fallet) :bire

Onekligen sant.

Finns även en annan sak, många svenskar vill gärna ha eng OS och webbläsare. Då kommer dom också till fel sida.

271 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
126 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
142 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
118 ms — ändringar (db)