Hej!
Sitter idag med ett .nu-domännamn som jag administrerar via namecheap. Nu har jag tänkt att flytta över det en en annan ägare (som har tänkt att använda loopia för administrationen). Om man tittar på loopias prislista så finns det ett pris för överföring (99kr) och ett för överlåtelse (2387kr !!). Är det meningen att jag ska överlåta domänen om den ska tas över av en annan ägare? Vad händer om jag bara gör en "överföring" och därefter ändrar kontaktuppgifterna till den nya ägaren?
Spelar ingen roll, för att den nya ägaren ska "äga" domänen måste du hosta upp stålarna, så enkelt är det. Anledningen till att .nu är dyrare än andra är att han, den eller dom som "äger" .NU helt enkelt satt det där priset, helt klart ett överpris men dom är väl nöjda så länge dom tjänar pengar.
Det är alltså inte resp. registrar som sätter priserna, utan dom som "äger" ändelsen. Det är väl på G nu att kunna få sin egen ändelse, om man hostar upp ~700.000 och ansöker hos ICANN, sen kan du också tjäna samma pengar på överlåtelser.
Spelar som sagt ingen roll vilken registrar den mottagande parten väljer, samma pris överallt.
Hmm, ok. Skulle flytta domännamnet från mig till en annan person inom samma förening, men med det priset tror jag nog att jag behåller ägandet på mig. Hua!