webForumDet fria alternativet

Hjälp mig att få en domän! :)

Webbhotell & domäner

9 svar · 642 visningar · startad av bassebhu

Medlem sedan nov. 20016 480 inlägg
Frågan#1

Hej alla glada!

Det är en domän som en kompis hade för några år sedan, men som han glömde att betala. Nu när man går in på den så möts man av bifogad bild och klickar man på "this domain may be for sale" så får man nästkommande bild.

Hur går sånt här till? Vad lägger man bud på där? Domänen eller att de ska försöka registrera den åt en? Blir man garanterad domänen om man är den enda som lägger ett bud där? När får man den i så fall?

Tackar för svar!

d1.jpgd2.jpg
Medlem sedan aug. 20068 090 inlägg

Ta först reda på vem som äger den. Kolla t.ex. whois.net

Det står bara "Privacy Protection Service" på det mesta.

ICANN Registrar: ENOM, INC.

Typ det enda.

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Har du inte haft detta uppe för några år sedan?

Lasp skrev:

Har du inte haft detta uppe för några år sedan?

Oj, det har du rätt i. 2 år sen. Fick aldrig någon lösning på det. Sorry för att det blev en ny tråd om det nu då.

bassebhu skrev:

Det står bara "Privacy Protection Service" på det mesta.

ICANN Registrar: ENOM, INC.

Typ det enda.

OK, då är det i alla fall upptaget av företaget som vill auktionera bort det.
Lägg ett bud på $69 då och se vad som händer. Läs igenom reglerna. Antagligen kommer du att bli kontaktad av en av deras säljare som försöker få dig att betala mer...

Namejet vill ha kreditkortsnummer och jag uppfattar det som att de ska försöka backordra domänen. Hur kan jag bli länkad till en sida som säger att de ska försöka skaffa domänen åt mig? Borde det inte i så fall stå: "köp domänen"!

Dumt att fylla i kortnummer?

bassebhu skrev:

Namejet vill ha kreditkortsnummer och jag uppfattar det som att de ska försöka backordra domänen. Hur kan jag bli länkad till en sida som säger att de ska försöka skaffa domänen åt mig? Borde det inte i så fall stå: "köp domänen"!

Dumt att fylla i kortnummer?

Håller med. När jag kollade skärmdumpen du tagit på sajten reagerade jag direkt på att det är ytterst konstigt och otydligt skrivet. Man vet inte om man lägger ett bud eller en backorder men trodde bara att jag var trög och inte begrep. Det var därför jag bad dig kolla whois.

Efter lite koll verkar det som om NameJet skapades som ett joint venture mellan eNom och det gamla förhatliga Network Solutions för ca två år sen och vars uppgift är att auktionera ut domäner som gått ut.

Jag tycker du ska försöka få grepp om vad som gäller genom att lusläsa deras sajt, t.ex. här: http://www.namejet.com/Pages/Services/Overview.aspx och dessutom skicka ett mail och fråga om du lägger en backorder eller går in i auktion.

Det är nog det enda/bästa stället som kan ge dig korrekt svar.

Det verkar som att det är flera siter som säljer samma sak så jag avvaktar. Googlade namejet och det var inte så bra erfarenheter som folk hade haft med dem.

De ville ha $3000 för den. Jag avvaktar ännu mer :birp

261 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
127 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
129 ms — ändringar (db)