webForumDet fria alternativet

Börjar Binero bli gnidna?

Webbhotell & domäner

19 svar · 1 063 visningar · startad av biokonsult

Medlem sedan okt. 200738 inlägg
Frågan#1

Blir ganska besviken på Binero nu när jag behöver utöka MySQL databaser så går det bara att köpa 5st a 49kr så det mer kostnad för att få några extra databaser...Det finns ju knappt några restriktioner på databaser idag förutom hos några stycken bolag...Varför håller dom på och gnider såhär??

Fråga:
Finns det nån annan som har lika prestanda och prisklass men flera databaser?? Kör mycket wordpress och dom blir lite sega efter ett tag så det kan inte vara för segt ställe...

Har provat surftown men är lite osäker på dom men där finns ingen begränsning...

tips emotages :bire

Medlem sedan sep. 20005 700 inlägg

Har du framfört kritiken till Binero? Vad svarade de isåfall?

Medlem sedan feb. 20002 300 inlägg

Du kan köra wordpress mot endast en databas och ha olika prefix (ett för varje wp-installation) på dina tables om du vill reducera antalet databaser som används.

Medlem sedan mars 2009452 inlägg

Dom måste väl också tjäna pengar. Eller?

Jag har också noterat att "Binero är ett företag i förändring". Jag har anlitat dom under väldigt många år och jag hänvisar alltid mina kunder dit och har gjort så under många år. Jag ser ingen anledning till att förändra detta.

Jo jag prata med Binero men då börja dom svamla om att dom har utökat paketen med både utrymme och trafik, men det är ju ganska ointressant för dom flesta då endast nån % använder sig av så mycket utrymme...

Tycker det känns jobbigt att behöva ha massa skript på samma databas vilka nackdelar finns det? kan man ha hur mycket som helst utan att det påverkar??

Jo visst måste dom tjäna pengar men det är ju otroligt sniket när dom flesta har i stort sätt obegränsat med databaser...

Jag har 5st och behöver 1-3st till då måste jag betala 49kr extra eller dubbla priset mot vad jag har nu alltså totalt 138kr månad

ok, men i så fall är det ju billigare för dig att öppna ytterligare ett konto och lägga de andra sajterna där...

Men seriöst, är du säker på att det är månadsavgiften på databaserna som avses? Är det inte bara en uppstartsavgift!?

Ja... jag har också noterat att det numera är 3 gb data som tillåts. Själv har jag inte ens kommit upp i den 1 gb som jag köpte för sex år sedan... tror jag är på ca 300 mb... med en väldigt massa sajter.

Medlem sedan jan. 2005953 inlägg

Enligt Bineros webbplats kostar ju extra MySQL-databaser 9 kr/st/månad (inte 49:-). Det går alltså att köpa styckvis.

https://www.binero.se/webbhotell/extratjanster

Enligt kundtjänst per tele så kan man bara köpa 5st i ett pkt och inte styckvis?

Känns som det skulle vara bra med 3st pkt istället för 2 som idag.

5-10-20st databaser....

okei det är ju bara småpengar men iallfall så måste man ju räkna per procent...:)

Vad säger då deras kundtjänst om det som står på deras egen webbplats?

MySQL-databas 9 kr [...] Det går givetvis att köpa till flera extratjänster, t ex 3 st MySQL-databaser [...] Notera dock att vi inte tillämpar någon volymrabatt.

Det var det som dom sa till mig ....Tyckte det var konstigt jag med ..jag provar igen så får vi se... ;)

Jo det var rätt information, sidan har inte blivit uppdaterad så det nya är 5st databaser i ett pkt á 49kr per pkt/månad....

Att ett webbhotell inte har uppdaterat information på sin egen webbplats känns ju ... ganska uselt.

Medlem sedan maj 2009250 inlägg

aha... men då kostar det ju nästan samma ...dvs en databas för 9 SEK/st och 49 för 5 st eller hur ? Det är ju bara en skillnad på 45 och 49 kronor ....

Ja... nu vet jag inte om det är med eller utan moms, men ett alternativ kan vara att uppgradera till Företagspaketet. Då ingår 15 mySQL databaser.

Men det kanske inte är ett alternativ?

Medlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Jag är lite nyfiken på hur du som privatperson kan ha behov av fler än fem mySQL-databaser egentligen? Vad har du som kräver så många på din sida?

Medlem sedan mars 20025 907 inlägg

Det är väl egentligen inga större problem att fylla upp? Ett par utvecklingsprojekt och en "riktig" hemsida så har du fyllt upp 5 databaser. Även jag har samma problem.

Lite konstigt kan man tycka att det är, om jag har 1 databas på 500MB eller 50st på 10MB borde ju inte påverka webhotellet varken till eller från. I alla fall inte så länge de inte behöver betala licensavgifter per databas, men så är väl inte fallet i mysql-fallet?

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Kan det föreligga en kommunikationsmiss? Under semetsretider brukar det vara svårt att få rätt svar.
Ta en kontakt igen och tala om varför behoven finns, så finns det säkert en lösning.

Jag har ca 7script som går hela tiden, sen provar jag massor av nya script varje månad samt att det kommer vara ca 20script som går hela tiden. Så det känns olustigt att blanda ihop allt man blir förvirrad och rädd att man gör fel när man raderar eller liknande. Och sjävlklart så sker allt med brakförlust så det är uppförsbacke att behöva punga ut med nästan hundra % extra bara för några extra databaser.

Tycker att det där med få databaser är gammalt och förlegat alla kör med många eller obegränsat, vad jag vet så är det bara loopia som kör med 1st databas "otroligt"

Självklart så vill jag vara kund hos Binero så det känns extra jobbigt :P

Medlem sedan sep. 20005 700 inlägg

Erik skrev så sent som den 24 juni om priser på extratjänster, däribland 9kr/mån för MySQL-databas. Jag tror som Lasp att det rör sig om en kommunikationsmiss för visst går det att köpa enstaka databaser.

Medlem sedan jan. 20013 341 inlägg

Det är 9 kr st som gäller, inget annat för närvarande.

270 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
121 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
140 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
127 ms — ändringar (db)