webForumDet fria alternativet

Brinklandia skyller ifrån sig?

Företagande

8 svar · 1 243 visningar · startad av mikaelsjoberg

Medlem sedan apr. 20092 inlägg
Frågan#1

För några veckor sedan så blev jag uppringd av ett företag som kallar sig Brinklandia. De ville sälja något slags skydd mot så kallade blufföretag, typ spärrtjänst om jag försår det hela rätt, samt en garanti att mitt företag inte kan amna på Svensk Handels varningslista. Jag har blivit varnad för det där med spärrtjänster, så jag bad om betänketid, vilket förstås inte var så populärt hos försäljaren.
Jag kollade upp Brinklandia förra veckan och såg att de verkade vara i blåsväder. De hävdar själva att de är utsatta för någon slags smutskastning, men jag undrar jag. Är inte detta ett utmärkt sätt att försöka rentvå sina lite ljusskygga knep?
Som sagt, jag är väldigt skeptisk till detta med spärrtjänster, så jag tänker inte använda mig av dem. Någon som vet mer?

Medlem sedan apr. 20091 inlägg

Nä spärrtjänster ska man passa sig för. Låter ju inget vidare seriöst.

Medlem sedan nov. 20051 317 inlägg

Vad är en spärrtjänst?

Medlem sedan juli 200280 inlägg

Det är nog bättre och billigare om du ser till att inte uppfylla Svensk handels kriterier för att hamna på varningslistan. De finns att läsa på http://www.svenskhandel.se/web/Bedomningskriterier.aspx.

Och Svensk Handel har garanterat inte någon tjänst att man ska betala pengar för att inte hamna på listan. :)

Medlem sedan dec. 199919 074 inlägg

En garanti att ditt företag inte hamnar på Svensk handels varningslista?
Fan, en sån vill jag ha oxå!

Då kan man ju starta vilket företag somhelst & missköta sig från dag 1!

Medlem sedan apr. 20092 inlägg

Spärrtjänst är om jag förstått det hela rätt att ett företag hävdar att de kan spärra av telefon och mejl från påträngande säljare. Men framförallt då mot "blufföretag" som de kallade det för.
Och det där med svensk handels lista har jag tänkt på. Är ju på gränsen till utpressning. Som Bire sa, om det gick att köpa ett sånt skydd så kan man ju bete sig hur som helst.
Nä, Brinklandia verkar inte något vidare seriösa. Glad att jag inte köpte något.

Medlem sedan maj 20091 inlägg

Jag har under dagen skrivit på några forum och fösökt att hitta fler som blivit utsatta för dessa. Jag hoppas att verkligen att företag som Brinklandia blir stoppade. De tycks ju vara bra på att marknadsföra sig själva vilket gör det svårare för de som blir kontaktade av dem hitta bra information på nätet.

Medlem sedan dec. 19995 718 inlägg

Hade varit kul att kunna se ip-nummer på de nyregistrerade i tråden.

Medlem sedan jan. 2000640 inlägg

Hah, tänkte just samma sak. :)

269 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
134 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
131 ms — ändringar (db)