webForumDet fria alternativet

Byta till egen domän på blogger - vad för dns server till blogger?

Webbhotell & domäner

17 svar · 3 531 visningar · startad av skillrookie

Medlem sedan feb. 2008141 inlägg
Frågan#1

Hej,

Jag vill ha min egna domän till min blogg på blogger.com och undrar vad google har för dns server? Jag hittar ghs.google.com men vad skriver jag in under dns 1 ip och dns 2 ip?

tack på förhand!

Medlem sedan dec. 20041 043 inlägg

Frågan är huruvida dom stöder dns-hanteringen fullt ut.

Efter att ha läst på deras sida så är det nog bara den settingen som skall ändras på just CNAME.

Lägg hanteringen av domänen hos något företag som kan sköta just den tjänsten och styr om CNAME till ghs.google.com.

Medlem sedan juli 20013 378 inlägg

skillrookie skrev:

Jag vill ha min egna domän till min blogg på blogger.com och undrar vad google har för dns server? Jag hittar ghs.google.com men vad skriver jag in under dns 1 ip och dns 2 ip?

Du skall alltså inte byta namnservrar! - Bara redigera själva DNS-tabellen och lägga till ett CNAME där (och det är två olika saker!).

Om jag hade gjort det du frågar efter för en domän jag köpt/administrerat via Binero (där jag är kund och har reggat de flesta av mina domäner), hade jag först ställt in "namnservrarna" för domänen att peka ut ns1.binero.se och ns2.binero.se (som råkar vara Bineros namn på sina namnservrar - det är dessa man anger i t.ex. domänhanteraren på iis.se, eller på nunames.nu eller var du nu valt att köpa domännamnet)
Exempel: slå upp informationen för t.ex. mockup.seiis.se så ser du hur det kan se ut (den använder en del av Googles tjänster, som t.ex. Blogger, just nu eftersom jag nyligen hållit en studiecirkel i ämnet och haft den som exempel)

Efter det, hade jag loggat in i Bineros kundcenter, och valt "DNS-hantering"
det är här det skiljer sig mellan olika "registrarer" - en del tillåter DNS-post-redigering, andra inte.
I DNS-hanteringen - under "Mina domäner" hade jag sedan valt domän och "DNS-hantering" under hanteringsfliken (om det inte redan är inställt)
Sedan hade jag skapat en eller två CNAME-poster beroende på vad jag vill göra.
Anger man "www" och "ghs.google.com" - så kopplas https://www.example.se till blogger (se nedan) och anger man "*" och "ghs.google.com" så har man möjlighet att även använda det "www-lösa" domännamnet när man surfar mot bloggen

Till sist är det inställningen i själva Blogger:
Gå till Inställningar -> Publicering -> "Byt till egen Domän" -> "Äger du redan en domän"
Knappa in din domän (t.ex. https://www.example.com) och ange "captcha"-koden när du sparar.
Efter det att du sparat (och Google kollat dina inställningar om jag fattar dem rätt) dyker det upp en kryssruta som ger dig möjlighet att välja att "köra enbart domänen" (example.se utan www) för din blogger-blogg (om du använt "*" enligt ovan villsäga ;) )

*pust*
Få steg egentligen, men innan man får kläm på dem kan det vara lite kryptiskt.

Kom också ihåg att ha tålamod!
Omkopplingen i DNSen (när du lägger till CNAME) syns inte alltid direkt, och det kan ta en stund innan "Internet kopplar rätt" så att säga - men fungerar det inte direkt är det bara att vänta (det brukar komma igång senast efter en natt eller så när man "kopplar om" första gången - typ)

.. och kör du inte Binero, så har säkert det företag där du har valt att lägga dina DNS-uppgifter information om vad de tillåter, och hur man gör det just där!
Var du har dina uppgifter är inte viktigt för detta så länge du verkligen tillåts redigera själva "DNS-tabellen" (även om Binero som sagt är smidigt för detta :) )!

Spook >> Jag tog mig friheten att brodera lite runt det du svarade eftersom jag hade ett färdigt exempel. No offence! :bire

Stort tack för era svar!

Jag har meckat lite med det här nu och tror jag gjort rätt. Att jag egentligen inte har en aning om vad jag ändrat är en annan sak. Hehe.
Men det var några till grejer jag undrar över.

1. När jag gjorde två CNAME poster så skrev jag

Värd: www Data: ghs.google.com

och

Värd: * Data: ghs.google.com

..MEN..det finns redan massa poster där, ska jag låta dom vara eller ska jag radera dessa? (även jag har binero i det här fallet)

2. När jag är inne på blogger/publicering så dyker det aldrig upp något ställe att skriva
in någon "captcha"-kod (vad det nu är?)

Tack på förhand!

Ha en bra dag!
MVH // Skillrookie

Oj - de gick fort. Min blogg är försvunnen och nu visas detta:

Vad göra nu? :)

Är det dom andra dns-posterna jag skrev om som spökar?

Namnlös.jpg

Hmm...

Om dina DNS-poster såg ut typ som i bifogad bilaga, kan du ta bort A-posterna för @, www och * (de kopplar din domän till "pausbilden" (innehållet i din webbkatalog på ditt Binero-konto för domänen) just nu) ;)

settings.png

Okej, nu har jag tagit bort dom 3 översta. Inget har hänt än så länge men jag får avvakta och se. :)

Tack! (y)

Återkommer....

Är fortfarande den där rutan. Kan det vara något annat som är fel?

Tack på förhand.

Hmm..

Svårt att säga utan att veta vad det är vi pratar om i detalj...
Ser spontant ut som att du kan ha konfigurerat dina DNS-poster konstigt (dvs som du beskriver det kan de fortfarande peka ut Binero istället för Blogger)...

Blir det samma sak om du tömmer cachen i din webbläsare (alt laddar om sidan med CTRL-F5) ?

Vilken domän gäller det ?
Vilka namnservrar har du angett för din domän (och var - dvs är det Binero som är registrar eller någon annan)?
Vilken typ av domänhantering har du valt för domänen hos Binero?
Vad har du för DNS-inställningar hos Binero?
Vad har du för inställningar hos Blogger?

F5 och då funkade det! :)

Stort tack för hjälpen!

EDIT: Kom på en ny fråga: Går det att koppla flera domäner till min blogger blogg? Skulle vilja ha med en .com också nämligen.

En till fråga:

Om www betyder www.domän.se

Och * betyder domän.se

Vad byder då @?

Får nämligen inte fram domän.se trots * och även det i kryssat i blogger.
(jag raderade www a och * a och @ a men jag aldrig till något @?)

Hmm...
I formaliat kring CNAMEs är det lite otydligt.

Jag upplever att jag har fått det att fungera såhär:

"@" betyder "ingen" (dvs example.se utan subdomän) , "www" betyder "www.example.se" och "*" betyder "vilkensomhelst" - t.ex. "foo.example.se" och "bar.example.se" och "whatever.example.se"

Jag ser nu att jag blandade ihop "*" och "@" tidigare - Sorry! :r

Så om jag vill att www.mindomän.se och och mindomän.se ska funka så borde jag skapa
en @ också alltså?

MVH // Skillrookie

EDIT:
När man ändrar på Loopia så ska man även fylla i " TTL:______ Minst: 300. Rekommenderat: 3600. "
Vad är det? Jag skrev i 3600 ja - rätt? fel?

Så här står det om CNAME-pekning förövrigt:
"""""
En CNAME-post anger det riktiga namnet för en subdomän. Man kan se det som att subdomänen är ett alias för ett annat värdnamn. Man kan t.ex använda CNAME för att specifiera att servern som hanterar https://www.dindoman.se har värdnamnet server1.mittforetag.se.

Det går endast att ha en CNAME-post för en viss subdomän och man kan ej kombinera CNAME-poster med poster för samma subdomän av annan typ. Detta betyder också att CNAME ej stödjs för @, eftersom @ alltid har minst NS-poster samt en SOA-post.

Exempel:

Subdomän: www
Data: server01.mittforetag.se. """"

Alltså kan man ej använda "@" ? Utan "www" och "*" är det jag ska ha?

Tack för alla svar!

Du har säkert rätt i det du skriver om CNAME-poster.
Men som jag skrev verkar det dock vara svårt att ta reda på exakt vad som gäller i alla delar av verkligheten så jag törs inte uttala mig specifikare än vad jag gjort och vad jag kan se verkar det funka för min domän via Bineros DNS ;).

Exakt vad som gäller på Loopia kanske deras support kan hjälpa dig med om ingen här kan bidra?

Lycka till! :birp

Medlem sedan mars 2007845 inlägg

TTL är Time To Live. Det är hur länge dom som hämtar informationen om var din domän är ska spara den. Efter så lång tid är det meningen att dom ska hämta informationen igen.

Hmm..

Jag har nu testat vidare i praktiken, och det ser faktiskt ut som att möjligheten att gå "utan www" mot Blogger försvinner om man inte har med ett "@" CNAME...

Så att koppla "*" och "@" till ghs.google.com verkar vara en bra plan när man DNS-hanterar via Binero.

Testa gärna ( http://mockup.se och http://www.mockup.se - inställningar enligt bifogad bild - de "redundanta" CNAME-posterna kommer sig av att jag körde http://www.google.com/apps/ där även innan jag kopplade in Blogger-exemplet ;))

mockup.png

Kanon! Nu funkar http://mindomän.se också! :)

Stort tack!

Medlem sedan juni 20101 inlägg

Google Apps genom Loopia

Lite mer detaljerad hjälp kanske:
http://www.lucduc.com/2010/05/google-apps-free-email-hosting-through.html

263 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
123 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
137 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)