webForumDet fria alternativet

Google och TOR

Webbutveckling

2 svar · 441 visningar · startad av pebi

Medlem sedan jan. 2005327 inlägg
Frågan#1

Jag satt och surfade inifrån TOR nätverket av en eller annan anledning, och ville söka upp något.

Då upptäckte jag att googl kunde bete sig på tre olika sätt beroende på vilken ip-adress jag kom ifrån.

* allt funkar fint
* servern svarde med en jättefin sida som säger något i stil med "ditt anrop ser ut att kunna komma från spyware eller virus, så du kan inte gör en sökning nu..." med google logga och allt
* eller också svarade inte servern alls.

Nu till min fråga du. Varför vill inte google ha annonyma sökningar? Är det pga. av de vill ha vettig statistik så man på ett ungefär kan se från vilka geografiska områden vad har sökts? Eller finns det någon säkerhets aspekt jag inte tänkt på?
Och varför kan de neka på två olika sätt? dvs ett "hårt" att inte svara alls och ett "mjukt" som svarar med en ok html, men utan sökfunktion?

Det är väl troligen ingen är som har något svar, men lite kloka gissningar vore ju kul.

/pebi

Medlem sedan juni 20014 421 inlägg

Svar nummer två är ju ganska självklart; det sker en hel del sökningar av robotar via tor, bland annat för att hitta exploits. Google har ju inget intresse av att servera en massa sökningar som inte är utförda av en människa.

Tor är ju inte direkt känt för sin stabilitet och snabbhet, därför kan det mycket väl ha timeat ut.

Medlem sedan jan. 2005327 inlägg

Nej, det är klart det kan ha varit timeout,
Det kändes inte så, för session stängdes inom en sekund eller så.
Så jag tror, utan att veta, att det finns två olika sätt för google att klippa oönskade adresser.
Och varför fattar jag inte.
Nu spelar det ju ingen som helst roll, jag blev bara nyfiken.

Och jag hade faktiskt inte tänkt på att det finns robotar som söker sårbarheter via google. men det är ju klart det finns.
Så tack för det svaret.

/pebi

256 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
125 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)