Som ni redan vet finns det en rad olika företag som erbjuder onlinebackup för en mindre summa pengar. Jag testade en sådan variant. Om jag har fattat det rätt så har de helt enkelt bara knåpat ihop en ftpklient som automatiserat kollar av förvalda kataloger i datorn och utför en inkrementell=(uppdaterar endast förändringen på ftpservern).
Det betyder ju att man lika väl själv kan slänga upp en ftp-server sålänge sådana program finns!!?
M.a.o jag söker efter ett FTP program där jag kan ställa in förvalda kataloger och där programmet väljer att uppdatera dessa då det sker en förändring.
FTP är ett rätt kasst protokoll för att köra backup över. Kika efter rsync istället.
Själv kör jag backup över rsync mot en annan dator, det tar omkring en kvart att synka hela hårddisken via nätet. Den andra datorn kör sedan en backup till ett Amazon S3-konto med jämna mellanrum.
ok......tänkte köra Ftp just för det är smidigt att starta upp en ftp-server. Dock vill jag ju köra sFTP, ssh, så det blir säkrare.
Hur fungerar rsync då? Googlade det och fick en massa svar på att det verkar nästan bara finnas på linux? Jag kör mac os och vista. Men det är främst från Vistaburken jag behöver har möjligheter att backupa.
FTP över lag är ett rätt kasst protokoll.
rsync finns i mac os x. Det program som närmas kan jämföras med rsync är robocopy, finns default i Wintendo vista.
Har lagt in Ubunto i en gammal bärbar jag tänkte använda. Hittade Robocopy i vista, verkar ju smidigt.
Men jag använda Robocopy för att backupa krypterat via internet till annan fysisk plats? Det är lite av min ambition med detta projekt....... ska jag aktivera något speciellt i Ubuntoburken?
Har kollat runt lite nu..... verkar som att rSync får bli ett senare projekt. Verkar klockrent....men en smula över min nivå, tror inte jag reder ut det.
Jag tror jag får köra på ett sFTP program med schemalagda uppladdningar till en början. Tror det skall funka. Är det någon som känner till något bra program?? Helst kostnadsfritt, men i värsta fall som går att köpa!?