Ja, jag söker någon plugin till Wordpress som gör att man kan ladda upp ett inlägg som man redan skrivit.
Ja ni kanske inte förstår hur jag menar nu men ska försöka förklara nu. Jag åker ju till Thailand nästa helg och blir borta ett tag. Thailands internet är känt för att det ofta dör och inte funkar på någon dag. Sen har dom ofta Microsoft Office med Word som ÅÄÖ oftast inte funkar i.
Så då undrar jag om jag nu skriver ett inlägg i Word på min dator finns det sedan någon plugin på sidan som gör att man kan ladda upp just den Word filen och swischh så publicerar det?
Eller iaf någon liknande plugin? Man tycker ju att något sådan borde finnas.
Det bör gå att öppna word-filer som har åäö i sig och kopiera in i wordpress-interfacet. (Även om tangentbordet inte har åäö) En text-fil bör funka också, om du ser till att spara den som UTF-8. (Det kan du göra genom att välja spara som)
Ett tips för övrigt: Windows 98 (vilket de säkert har på vissa ställen i Thailand) kan ev inte öppna UTF-8-filer i notepad, men du kan fortfarande öppna dem i en webbläsare om du ställer in encoding manuellt till UTF-8. Dra och släpp filen över webbläsaren, högerklicka, välja UTF-8 som encoding.
Ännu ett annat sätt är att köra en kopia av WP lokalt på din dator, t ex med WAMPserver, och skriva dina inlägg där. Sen kan du exportera inläggen (Manage>Export) och sen importera till din blog. (Manage>Import)
Jag skulle dock rekommendera något från första stycket istället. Med en doc-fil och en textfil sparad med UTF-8 är du nästan garanterad att det ska funka.
För övrigt, var finns bloggen? Jag vill ju gärna följa din resa.
Nu har jag installerat WAMPServer. Det va inga problem att installera det elller så.
Nu har jag även lagt wordpress i www mappen. Sen går jag inte på http://localhost som man ska och allt och där ska jag skapa en config fil till wordpress.
Jag förstår allting och så men jag vet bara inte hur jag skapar en databas i phpmyadmin? jag går en på http://localhost/phpmyadmin och sen vad?
Även om jag nu skapar en databas där så hjälper det inte mig så mycket för jag har fotfarande inget användarnamn eller lösenord.
Är det bara till att skapa en databas precis när man kommer in i PHPMyadmin ? Om inte hur gör man? Och vilket password och username är det som gäller?
Jag minns inte i huvudet, men jag tror både namn och lösenord är root. (Utan punkten :) ) Men jag framhärdar att det är väldigt liten risk att något går fel med UTF8-textfil + word-dokument, även på thailändska skruttdatorer. Att installera wordpress lokalt är definitivt overkill.
Jag minns inte i huvudet, men jag tror både namn och lösenord är root. (Utan punkten :) ) Men jag framhärdar att det är väldigt liten risk att något går fel med UTF8-textfil + word-dokument, även på thailändska skruttdatorer. Att installera wordpress lokalt är definitivt overkill.
Jo kanske är lite överdrivet att installera WP lokalt. Men det är ju det absolut enklaste egentligen. Då slipper man klippa och klistra och allt. Bara in med USB-minnet och sen ladda upp filen och "kling" så är det klart.
Ska springa upp och hämta resdatorn så får vi se om det funkar med att skriva ROOT. Återkommer om en liten stund ! :)
Jag gick in på http://localhost/phpmyadmin och det första som kommer upp är ju startsidan för phpMyAdmin och där finns alternativet skapa ny databas och jämte kan man välja typ "kollationering" vilket jag valde. Nu är databasen skapad och döpt till "wordpress" så då går jag in i wp-config.php filen och skriver i databasens namn och testar med användarnamn och lösenord "root" men jag får samma fel som jag fick tidigare
Error establishing a database connection
Hmm.. Är det kanske inte "root" eller har jag gjort något fel när jag skapat databasen?