webForumDet fria alternativet

Låg nedhastighet med trådlös uppkoppling.

Bredband & telefoni

10 svar · 861 visningar · startad av AndreasC

Medlem sedan mars 20011 964 inlägg
Frågan#1

Jag har Telia 12-24 Mbit och jag körde bredbandskollen.se för att kolla hastigheten. Detta gjorde jag från min dator som då var kopplad till min router med nätverkskabel. Mitt resultat blev endast 10 MBit vilket gjorde mig lite besviken. Jag bestämde mig då för att testa med att flytta ut modem och router från mitt rum ut till hallen där första jacket finns. Utrustningen var kopplad till första jacket även innan, men eftersom jag hade den i mitt rum så var jag tvungen att ha en förlängningskabel mellan jacket och mitt modem. När jag flyttade utrustningen och tog bort förlängningskabeln så fick jag helt plötsligt 16 Mbit/s och det är jag naturligtvis mer nöjd med.

Nu har jag dock stött på ett annat problem. När jag surfar mot routern trådlöst så kommer jag bara upp i 4 Mbit/s vilket är helt oacceptabelt när jag betalar för minst 12 Mbit nedströms, och då jag kommer upp i 16 Mbit/s med nätverkskabel.

Mitt trådlösa nätverkskort ska klara 54 Mbit/s nedströms, men jag läste att G-standarden är halv duplex vilket tydligen enligt texten ska vara förklaringen till att man får lägre hastigheter.

Vad jag undrar nu är, ska det vara såhär? Ska man behöva acceptera att man endast får 4 Mbit/s nedströms bara för att man kör trådlöst eller är det något som är fel? Om G-standarden klarar 54 Mbit/s på papperet, borde jag inte få 16 Mbit/s istället för 4 Mbit/s, då jag får det med kabel? 16 Mbit/s är ju liksom inte i närheten av 54 Mbit/s så jag kan inte förstå varför jag bara ska få 4 Mbit/s Om det är såhär det ska vara så verkar det ju inte klokt. Moderna trådlösa nätverk ska väl klara mer än 4 Mbit/s ??

Medlem sedan aug. 20002 272 inlägg

Testa att byta kanal på WLAN:et i routern.
Default är väl kanal 6 vilket många kör på och då kan det uppstå störningar om de sitter flera nära dig på den kanalen.

Medlem sedan okt. 200831 inlägg

Billig WLAN saker brukar kunna vara lite till och från, men kolla om du får upp några andra WLAN och vilka frekvenser som kör på och välj någon som inte används av någon annan om det är möjligt.

Sedan är det många andra saker som kan störa, allt som står ivägen samt övriga saker.

Normalt brukar jag räkna att du kan få ut 50% av det som står den ska klara, alla fall om du har bra signalstyrka/kvalitet.

Kör in network stumbler så kan du se lite på signalstyrka och så.

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg

AndreasC skrev:

Utrustningen var kopplad till första jacket även innan, men eftersom jag hade den i mitt rum så var jag tvungen att ha en förlängningskabel mellan jacket och mitt modem. När jag flyttade utrustningen och tog bort förlängningskabeln så fick jag helt plötsligt 16 Mbit/s och det är jag naturligtvis mer nöjd med.

Lite halvt om halvt off topic men längre modularkabel än fem meter mellan splitter och modem är sällan att rekommendera. Du är ju om inte annat ett levande exempel på det. ;)

network stumbler fattar jag inte hur det fungerar. Det står "No wireless adapter found" när jag startar programmet. Angående kanal så kör jag kanal 11. Ska testa byta och se om det funkar bättre med 1 eller 6.

Angående frekvens. hur ställer man in det? Är det inte 2,4 MHz eller något sådant för g-bandet och 5 MHz för n-bandet?

EDIT: Såg i routern att det är 2,4x Ghz där x baseras på vilken kanal man använder. Har dock testat både kanal 1, 6 och 11 då jag hört att dessa tre kanaler är de som sänder på frekvenser som inte många andra saker sänder på. Dock blir resultatet samma oavsett vilken kanal jag sänder på. Kommer aldrig över 5 Mbit/s, Fattar inte vad fasen som är fel. Tror ni att det skulle funka bättre om jag körde N-adapter? Routern stöder det. Tänkte isåfall köra på 2,4 GHz och blanda både b, g och n. Har läst att n ska vara säkrare och ha bättre signalstyrka än g. Det ska dessutom vara mindre känsligt för störningar. Skulle hastigheten kunna bli snabbare på n-adaptern även om jag blandar med g och b?

Signalstyrkan är på topp och jag upplever inga störningar. Nätverket är stabilt. Har även testat att koppla ur den trådlösa telefonen, men det gör inte så att jag får högre nedladdningshastighet.

En fråga: Hur många kilobyte kan jag ladda ner per sekund ifall jag har 3 megabit/s nedströms?

Det verkar som att det inte går att lita på bredbandskollen.se

Där står att jag bara får 4 Mbit/s ner, men när jag laddar via bittorrent så kommer jag upp i en nedladdningshastighet av 1,3 MB/s, alltså betydligt mer än 0,5 MB/s som ju är detsamma som 4 Mbit/s

1,3 MB/s ≈ 11 Mbit/s, alltså betydligt mer än 4 Mbit/s

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg

Vad säger tptest-klienten? Jag har märkt att den och bredbandskollen.se ger olika resultat.

Medlem sedan nov. 2003310 inlägg

Man ska inte lita på tptest eller bredbandskollen när man kör trådlöst. Står även på deras hemsida.
Testa i stället att skicka och ta emot filer från en ftp-server med bra uppkoppling för att få ett mer korrekt värde på din hastighet.

Då är det nog inga problem. Tror inte jag behöver kolla. Jag får ju bra mätresultat med kabel, och då jag får bra nedladdningshastighet med trådlöst så bör ju hastigheten vara okej där med. Tack för alla svar.

Medlem sedan feb. 20001 590 inlägg

En annan grej som många missar är att när man kör en laptop på endast batteriet, så kan/brukar nätverkskorten automatiskt gå ner i hastighet. Det har med olika typer av energisparfunktioner att göra.
På min laptop så går nätverkskortet ner från 100 till 10 mb/s, så fort jag drar ut strömkabeln...

Medlem sedan mars 20041 505 inlägg

Hardrocker skrev:

Testa i stället att skicka och ta emot filer från en ftp-server med bra uppkoppling för att få ett mer korrekt värde på din hastighet.

ftp://ftp.port80.se
Tanka ner filen 100M

261 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
119 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
137 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
121 ms — ändringar (db)