Se längst ner för nytt meddelande:
---------------------------------------------------------------------
Hej. Hade tänkt sätta upp en mailserver, men min ISP blockar SMTP och POP3-portarna. Finns det något sätt att gå runt detta? Typ använda någon annan port eller liknande? Hur ska jag i så fall gå till väga?
Ahem... Jag har svårt att tro att din ISP blockerar port 110. Det skulle göra det fullständigt omöjligt att hämta hem epost via en epostklient från ett utomstående nät.
För SMTP använder du en relayserver som din ISP troligtvis (läs förhoppningsvis) har.
Okej :/ Men enligt den här sidan (http://www.canyouseeme.org/) så är både port 25 och 110 blockade i alla fall.
Jag har en lokal ISP, de har en SMTP-server men jag vet inte om det är samma sak som en relayserver som du pratar om? Antar det? Men menar du att jag ska koppla min server att gå via deras SMTP?
Alltså, att du inte har port 25 eller 110 öppna utifrån, är ju en sak och egentligen inte så konstigt om de inte vill att du skall ha en mailserver, men som Kriko skrev så spärrar de nog inte de portarna för utgående trafik, isåfall hade du inte kunnat använda t.ex. Outlook för att köra POP mot en mailserver utanför ditt nät.
Om din ISP spärrar inkommande trafik på port 25 behöver du en mailrelay ute på internet som skickar mailen till dig på en annan port.
Vet inte om någon sådan tjänst på rak arm, men det är inte svårt att sätta upp om du har en kompis med en server hos en "snällare" ISP. (Om du tycker det är OK att alla dina inkommande mail går igenom din kompis dator)
Om din ISP blockerar utgående port 25 (ganska vanligt) så brukar de erbjuda en egen mailrelay tjänst som du knappar in i ditt mailprogram.
I sådana fall sätter du bara in den adressen som relay i din server så kan du skicka ut mail utan problem.
Men med tanke på strulet som bägge lösningarna innebär så rekommenderar jag "google applications for your domain", som är kostnadsfri om man accepterar reklam (och att google ser alla dina mail :) )
Folk kan ansluta till min dator utan problem med "telnet mail.example.com 25" så det måste då betyda att de inte blockar port 25 inkommande. Utåt vet jag inte än, men antar att de blockar där. I Postfix finns det en parameter som heter "relayhost", ska jag då skriva in min ISP's SMTP där för att få det att fungera utåt?
Jaså på så vis. Hade läst att man skulle skriva domänen. Men nu funkar det. Dock en sak jag undrar som nån kanske kan svara på i samma vända, hur blockar jag andra portar än 110 och 25 till subdomänen? Som det är nu kan man till exempel ansluta via port 80 både i telnet och i webbläsaren. Även till FTP:en går det att ansluta.
hur blockar jag andra portar än 110 och 25 till subdomänen?
Du använder en brandvägg. Exempelvis iptables om det är en Linuxserver. Till Windows har jag ingen koll på vad som är inne nu, men det finns väl lite gratisalternativ där med.
Se längst ner för nytt meddelande:
---------------------------------------------------------------------
Hej. Hade tänkt sätta upp en mailserver, men min ISP blockar SMTP och POP3-portarna. Finns det något sätt att gå runt detta? Typ använda någon annan port eller liknande? Hur ska jag i så fall gå till väga?
Du kan hyra en tunnel/VPN tjänst så då får en statisk IP utan någon blockering.
Du använder en brandvägg. Exempelvis iptables om det är en Linuxserver. Till Windows har jag ingen koll på vad som är inne nu, men det finns väl lite gratisalternativ där med.
Jag får kolla på IPtables då, kör ju Linux på servern såklart :)
Sakta i backarna.. Att blockera portar till en "subdomän" går inte, men du kan blockera portar till ett ip. Så om du har flera ip-adresser, där (www.)domän.com pekar på ip #1, och subdomänen pekar på ip #2 så kan du spärrar portar för subdomänen. Men inte om de pekar på samma ip. (Den svarande servern vet bara vilken port+ip anslutningen kom ifrån, och vilken port+ip man anslöt till. Man ansluter alltså bara till ip+port, domäner används bara för att slå upp ip:n)
Men.. http 1.1 (ej med ssl) innehåller tillägget host-header (i princip ingen mjukvara alls saknar http 1.1-stöd, för övrigt), där klienten skickar med en header vid namnet host, som då innehåller domännamnet man "anslöt" till (eller ip:n, om man nu skrivit en ipadress i webbläsaren/klienten.) Så om man vill så kan man i webbservern konfigurera så att endast domän.com samt www.domän.com går till webbplatsen, alla andra anslutningar kan man dumpa på en "403"-webbplats (403 No Access, skriv ett script, eller göra någon rolig config av webbservern som returnerar det på alla anrop till den webbplatsen.) Ger ungefär samma effekt.
Appropå mailserver, jag rekommenderar Zimbra (finns både kommersiell version, och open source-version. Jag kör på open source-versionen. Trevlig sak, zimbra.com.) Kräver dock lite av hårdvaran, 1 GB minne rekommenderas nog
Okej, har inte hunnit kolla på det än så. Angående Zimbra så verkar den vara grafisk, jag kör mitt system i text-mode. Annars är det inga problem då jag har 2GB minne.
Hm, zimbra som server är väldigt "textig" av sig, det grafiska är alltså ett webbinterface (riktigt bra, ska tilläggas), åtkomst till admin och mail sker över http/https. Även pop3/imap, samt lite soap-grejjer om man vill hacka ännu mer.
Ssh-access till servern är det som behövs för att installera, samt en webbläsare sen när man vill konfigurera smtp, skapa domäner, användarkonton etc.
256 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25