webForumDet fria alternativet

Byte av DNS records, nertid?

Webbhotell & domäner

3 svar · 557 visningar · startad av MickeA.com

Medlem sedan feb. 20034 441 inlägg
Frågan#1

Hej,

Jag har ett domän på Godaddy, som använder Bineros namnservrar. Anledningen är att domänen tidigare låg hos dom och när jag gjorde transfern så struntade jag i att byta till Godaddys egna.

Nu skulle jag vilja göra det, för att få tillgång till deras DNS Control Center, dels för att den är bättre än Bineros och dels för att det är onödigt att låta deligeringen ske någon annanstans än hos GoDaddy när domänen ligger där.

När man gör ett byte av namnservrar hos GoDaddy tar det ~1 timma innan man får tillgång till kontrollpanelen där man kan ställa in A, CNAME, MX osv.

Hur kommer det här påverka hemsida, mail osv?
Jag gissar att när namnserverförändringen går igenom kommer hemsida, mail osv. gå ner, men det kommer tillbaka så snart jag fått in alla inställningar.

Är det här något besökare kommer att märka av, eller kan det gå "smärtfritt" eftersom jag kommer att göra ändringarna så tätt inpå varandra?

Medlem sedan juli 20003 825 inlägg

Det beror på vem som är besökare och vilken ISP den besökaren har.

Kanske har du själv bredband via en operatör, sen mobilt bredband via en annan operatör? i så fall blir det olika för dig med.

Men jag ser inte detta som något problem.

Det torde fungera skapligt smidigt... Kör på!

I just ditt fall kommer besökaren till samma sida. Det är annorlunda om man till exempel byter webhotell.

Medlem sedan mars 20025 907 inlägg

Kan du inte ställa in pekarna hos godaddy innan du pekar om domänen mot deras DNS-servrar? På så sätt skulle du inte få någon nertid alls.

Medlem sedan feb. 20034 441 inlägg

Eclipse skrev:

I just ditt fall kommer besökaren till samma sida. Det är annorlunda om man till exempel byter webhotell.

Det här beror väl lite på, eftersom man inte får tillgång till DNS Control Center direkt efter att man bytt till deras namnservrar.

Går bytet av namnserver igenom snabbt, så finns det lite risk att sidan "död" under en kort tid.

Peeer skrev:

Kan du inte ställa in pekarna hos godaddy innan du pekar om domänen mot deras DNS-servrar? På så sätt skulle du inte få någon nertid alls.

Tyvärr går inte det, man kan inte göra några tillägg / ändringar hos GoDaddy innan man ändrat till deras namnservrar.

Hur som helst tror jag att jag kommer att göra det här tidig morgon någon dag, eftersom nertid skulle innebära stora problem.

258 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
122 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
126 ms — ändringar (db)