webForumDet fria alternativet

Ny sida på gammalt konto

Webbhotell & domäner

9 svar · 796 visningar · startad av Hampan90

Medlem sedan feb. 2007137 inlägg
Frågan#1

Hej, jag har nu haft ett konto hos binero i snart ett år, har ett halvår kvar på kontot.

Nu vill jag lägga ner den sida jag har där och starta upp en helt ny, och nu satsa stort på SEO osv.

Kan det strula till sig för Google redan har indexerat min gamla sida?

Eller räcker det att jag tömmer kontot på filer, tar bort domänen, och sedan skaffar en ny domän och använder den istället..

Hur funkar det?

DVS: Kan det påverka en sida negativt om man har haft en annan sida där tidigare, under en annan domän?

Medlem sedan aug. 20082 inlägg

Hej Hampan90,
eftersom du inte har fått några svar här så tipsar jag dig om ett forum där det finns folk som har koll på det du efterfrågar. SEO

Om du får svar på din fråga får du gärna dela med dig av det i denna tråden.

Medlem sedan dec. 2004736 inlägg

Jag vet inte hur Google indexerar sidor, men jag antar att det är baserat på URL:en. Så om du byter domän borde det inte vara några problem alls, bortsett från att Google kanske har kvar dina gamla och inte tillgängliga sidor, några som borde försvinna efter ett tag.

Medlem sedan juni 20008 205 inlägg

Hampan90 skrev:

DVS: Kan det påverka en sida negativt om man har haft en annan sida där tidigare, under en annan domän?

Svar nej, finns inget sätt för sökmotorerna att veta vad som funnits där tidigare, på en annan domän. Vore dessutom meningslöst av dem att göra så eftersom många webbplatser kan hostas parallellt på samma server.

ok, tack för era svar.. En följdfråga:

Kan jag ha 2 st olika webbplatser rullandes på samma konto under 2 olika domäner på binero?

Medlem sedan dec. 20041 043 inlägg

Svar JA !!

Medlem sedan mars 20021 239 inlägg

Spook skrev:

Svar JA !!

Nja... Jag vet inte om jag vill hålla med.

Jag sitter i precis den situationen att jag har två siter med två domäner (en .nu och en .se) som ska kopplas till samma konto. Hur jag än gör beter de sig inte på samma sätt.

En första grej är ju så klart att båda domänerna ska stå kvar i adressfältet. Jag vill också att den extra domänen ska fungera som den vanliga första domänen gör, dvs om jag skriver tex https://www.sigvardsson.nu/ommig så ska jag komma till sidan om mig. Likaså om jag skriver https://www.sigvardsson.nu/2008/08/08/hej.php ska det också funka. Det funkar fint på min vanliga domän men den som pekas in på Binero-kontot funkar inte så.

Var det någon som förstod det där? ;)

Medlem sedan okt. 200670 inlägg

Har du ett BSD-konto eller Windowskonto hos binerno?

Har du ett BSD-konto kan du låta hela domänen peka mot samma katalog genom att:

1. Ta bort public_html katalogen på den ena domänen
2. Logga in med ssh och skapa en symbolisk länk med namn public_html som pekar mot den andra domänens public_html mapp...

Allt som fungerar på den ena domänen kommer då fungera på den andra. Dock bör du ju se upp med att i kod skriva ut hela domänen i länkar med mera så användaren inte hoppar över till .nu domänen eller .se domänen beroende på vilken domän du nu väljer att spegla.

Medlem sedan juni 20008 205 inlägg

Type skrev:

En första grej är ju så klart att båda domänerna ska stå kvar i adressfältet. Jag vill också att den extra domänen ska fungera som den vanliga första domänen gör, dvs om jag skriver tex https://www.sigvardsson.nu/ommig så ska jag komma till sidan om mig.

Det där låter mer som att du försöker ha två domäner till samma webbplats, n'est-ce pas? Det är en annan sak än vad OP frågade om. För att lösa det rekommenderas att du använder 301-redirects (dvs att du vidarebefordrar alla som kommer till sigvardsson.nu/ommig till sigvardsson.com/ommig om du vill att com-domänen ska vara den primära).

Hej!
Jag vill nu tala om att jag beställt en ny domän..
Detta funkade prima! Den blir helt skild från allt annat (får en separat kontrollpanel)
:D :D

Tack för hjälpen alla! Nu ska det skapas webbplats! :D

251 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
120 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
114 ms — ändringar (db)