webForumDet fria alternativet

Hur har facebook spenderat $496M?

Webbhotell & domäner

5 svar · 815 visningar · startad av eriks

Medlem sedan apr. 20011 418 inlägg
Frågan#1

Hej,

Läste om facebooks nya connect , och såg då hur mycket kapital de har tagit in, $496M.

Hur har facebook spenderat dessa pengar? Är det bandbredd som kostar så mycket? Eller har de inte spenderat så här mycket pengar, utan att det är siffrorna som spökar? (Om det är rent riskkapital tror jag man kan utgå från att pengarna är spenderade eller ska spenderas inom ett år, men jag tänker att Microsofts ingång kanske har ändrat om siffrorna eller något.)

Medlem sedan nov. 20041 740 inlägg

Att de dragit in så mycket pengar i riskkapital behöver ju inte nödvändigtvis betyda att de har använt pengarna. Mycket av kapitalet kommer hur som helst att gå till löner, lokaler och marknadsföring.
Att ha finansiell styrka gentemot sina konkurrenter är en bra anledning till att behålla en del av pengarna inom företaget.

Min erfarenhet av riskkapital är att det tas in med ganska kort varsel och att stora delar av dessa pengar borde vara spenderade. Sedan tycker jag att löner och lokaler högst kan uppgå till ett 10-tal miljoner dollar, högt räknat. Samma för marknadsföring/PR. Eller tänker jag helt fel?

Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Den där summan är ju den totala storleken på kapital som Facebook tagit in sedan start och inte bara för connect.

Det är ändå mycket pengar, det håller jag med om, men utveckling, marknadsföring och drift av ett så pass omfattande system är inte gratis. Sen skulle man ju kunna tänka sig att de fonderar en del pengar för att kunna använda till framtida uppköp av konkurrenter eller företag med intressant teknik som man vill inkorporera i Facebook.

sgtpepper skrev:

Den där summan är ju den totala storleken på kapital som Facebook tagit in sedan start och inte bara för connect.

Nä det förstod jag, kanske var lite otydlig där...

Jag tycker ändå det låter jäkligt mycket. Visst kostar personal, lokaler osv, men 3 miljarder är en väldigt stor summa när man har såpass få anställda och mest användargenererat innehåll. Datatrafik borde väl inte heller komma upp i dom summorna eller?

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

De har kastat en drös pengar i sjön i alla fall, det "nya" FB funkar ju sämre än nånsin... (n)

270 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
121 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
139 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
128 ms — ändringar (db)