Jag har använt google maps till alla mina europeiska slott som jag skrivit/skriver om.. och så kollade jag för skoj skull in Visby och zoomade in och började läsa gatunamnen - och inte EN ENDA GATA har rätt namn!!! :o
Hur skall man kunna veta att det är rätt gatnamn på alla andra platser som man inte varit på och inte känner till - och som man har länkat kartor till, det kanske är helt fel ju!
Jag har försökt att leta efter någon mailadress vid google maps för att säga till dem att det är fel men hittar ingen..
Järnvägen ligger helt fel vid min hemby också, trots att det är kanske 10 år sedan de byggde nytt och flyttade på både järnvägen och stationen. Google Maps är inte så pålitligt.
Det konstiga är att de säger att de hämtar info från eniros karta, men eniros karta stämmer ju exakt! I Visby är varenda gata felmärkt. Våran "berömda" Adelsgatan heter nuförtiden "Tallbacksvägen" ;)
Jag tror inte riktigt på att de hämtar från Eniro, eller iaf inte att de hämtar speciellt ofta därifrån. På bilderna nedan syns en ganska stor skillnad som skedde för ungefär 1,5 år sedan i Borås. Bäckeskogsgatan byggdes för att leda trafiken förbi ett område och den finns inte med på Googles karta men den finns på Eniros.
Google Maps samlar in information från företagskataloger som Eniro, data som skickas in direkt av ägare till lokala företag samt från Googles index för webbsökning som omfattar mer än åtta miljarder sidor.
Kartinformationen som du ser i Google Maps kommer till stor del från NAVTEQ och TeleAtlas. På samma sätt kommer bilderna som du ser i läget "Satellit" till största delen från DigitalGlobe och MDA Federal. Kartinformationen kan uppdateras något oregelbundet, men vi strävar efter att förnya den med jämna mellanrum.
Jo att den Högra över Visby var rätt, det såg och läste jag i det första inlägget.
Men var är källan till de båda? Kunde inte se det enkelt!
Och vilken förklaring har man till den felaktiga! Har du skrivit och påpekat!
Jag har läst någonstans att Google Maps måste låta det gå några år innan de får visa bilderna, det hade något med integretet att göra vill jag minnas. Var jag läste det? Ingen aning faktiskt...
det värsta är att det är inte bara centrum utan hela visbyområdet. Jag jobbar på Norra Hansegatan men enligt Google jobbar jag numera på "Vikhagsvägen" :)
Men jag kanske skall vara glad ändå, en ny väg som dykt upp verkar vara uppkallad efter mig! Ringbomsvägen ;)
Kartinformationen som du ser i Google Maps kommer till stor del från NAVTEQ och TeleAtlas. På samma sätt kommer bilderna som du ser i läget "Satellit" till största delen från DigitalGlobe och MDA Federal. Kartinformationen kan uppdateras något oregelbundet, men vi strävar efter att förnya den med jämna mellanrum.