Wordpress använder väl PHP så finns det installerat på servern så skall det ju fungera oavsett om det är windows eller inte.
Men bäst svar tror jag du får genom att fråga.... just det... Loopia!!!
10 svar · 1 179 visningar · startad av eriks
Hej,
Jag tänkte registrera en blogg på loopia. Info om deras blogg finns här
1. Jag vill bara försäkra mig: När jag skapar subdomänen blogg.url.se och lägger bloggen där, kommer då url.se att fungera precis som vanligt? Jag vill verkligen inte att den vanliga sidan försvinner.
2. Jag har fått för mig att man inte kan ha wordpress på Windows-server. Men loopia kör vi wordpress, mitt konto är på windows, men ändå verkar det som om det ska fungera. Var har jag fel?
Tack på förhand!
Mvh Erik
Wordpress använder väl PHP så finns det installerat på servern så skall det ju fungera oavsett om det är windows eller inte.
Men bäst svar tror jag du får genom att fråga.... just det... Loopia!!!
Det är jättelätt att fixa det här:
1. Logga in i kundzonen
2. Skapa subdomänen blogg.dindoman.se
3. Vid steg 2 eller 3, får du välja "Hemkatalog", "Peka till..." eller "Loopia Blogg".
4. Välj "Blogg".
Efter ca. 1-2 timmar är bloggen igång.
Hos Loopia har du möjlighet att köra en viss del av ditt utrymme på Windows eller Unix. Bloggen lägger sig i deras Unixmiljö och sätter upp sig själv med tillhörande databas (eller använder dom kanske textfiler?)
Hur som helst, din vanliga sida förblir intakt, så du behöver inte oroa dig för det.
Lycka till!
Har intstallerat bloggen via loopia, men det verkar inte som om jag kan redigera filer som man kan om man installerar den själv. På ftp-konto för domänen är det helt tomt.
Nu finns möjligheten för våra webbhotellskunder att skapa sig en egen blogg till sitt webbhotellskonto. Tjänsten baserar sig på det välkända bloggsystemet WordPress MU.
Jag misstänker att MU har något med i spelet. Någon som vet om det är så att man inte har lika stora redigeringsmöjligheter om man använder wordpress MU? Eller är det bara någon inställning jag har missat? (Vad jag vill göra är att ändra lite i koden för en sida samt ändra en bild.)
Mvh Erik
Har intstallerat bloggen via loopia, men det verkar inte som om jag kan redigera filer som man kan om man installerar den själv. På ftp-konto för domänen är det helt tomt.
Jag misstänker att MU har något med i spelet. Någon som vet om det är så att man inte har lika stora redigeringsmöjligheter om man använder wordpress MU? Eller är det bara någon inställning jag har missat? (Vad jag vill göra är att ändra lite i koden för en sida samt ändra en bild.)
Mvh Erik
Kanske lite gammal tråd, men jag har samma funderingar som Erik
Själva grejen med WordPress MU är att alla användare delar filerna. Därför kan du inte ändra i dom. Om du vill fingra på dom själv måste du installera en egen WordPress.
MU står för Multi User.
oh, då förstår jag
verkar ju löjligt enkelt..
Kanske ska byta bort Wordpress MU då..
Ja gör det, det har jag gjort! De eventuella problem du kan få, typ vad som kan stå på localhost i wp-config, hittar du genom att söka på loopia och problemet på google.
Redan gjort och det gick ju fortare lägga dit den själv mot att aktivera Wordpress MU.
Klockrent.