webForumDet fria alternativet

Stor fil behöver delas ut

Webbhotell & domäner

30 svar · 1 345 visningar · startad av silfver

Medlem sedan apr. 200312 679 inlägg
Frågan#1

Jag har ett filmklipp som en klasskompis har gjort på cirka 600MB. Vi skulle vilja göra den här filmen publik och behöver således webbutrymme och en snabb lina för det här.

Har ni tips på hur man kan lösa detta? Göra en torrent av det känns inte som rätt väg att gå, då många inte förstår sig på detta. Vi vill nå ut till så många som möjligt. Youtube förstör kvalitén för mycket.

Jag har själv 100/100mbit hemma. Duger det tror ni för att streama en sån här fil? :)

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Om inte 100/100 duger Vad skall man då ha?
Om det är ett antal under en begränsad tid kommer det att fungera.
Kör på.

Lasp skrev:

Om inte 100/100 duger Vad skall man då ha?
Om det är ett antal under en begränsad tid kommer det att fungera.
Kör på.

Men min lilla Macbook är inte direkt anpassad för att dela ut en 600mb stor fil till hundratals. Jag vill ju dela med mig till wF, men samtidigt vill jag ha en dator som rullar. :)

Medlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Det kan ju vara ett ypperligt läge att kolla upp det där med webhotell som har "Fri trafik" som så många påstår att de har. :e

Medlem sedan juli 20031 132 inlägg

Jag kan invitera dig till DropBox-betan om du är intresserad? http://getdropbox.com/

SimOnline skrev:

Jag kan invitera dig till DropBox-betan om du är intresserad? http://getdropbox.com/

Gärna! Hur funkar det? Får man en länk till filen?

silfver skrev:

Gärna! Hur funkar det? Får man en länk till filen?

Själva huvudfunktionen som är det balla är att du installerar en liten applikation i datorn som skapar en dropbox-mapp, som funkar precis som vilken mapp som helst på datorn, så när som på att den automatiskt syncar mot internet så fort du lägger till en fil. Alltså har du en extra "kopia" på nätet (som sparar flera versioner av filer du ändrar dessutom).

Om du sedan skapar en undermapp som du väljer att dela ut till en polare, och så lägger din polare till en fil där så uppdateras automatiskt mappen på din dator. Fruktansvärt mycket bättre än att skicka över msn :p

Men gällande ditt "problem" kan man också lägga filer i en mapp som kalls Public, och där får varje fil en publik url som du kan kopiera och skicka till alla som ska komma åt filen.

Videon på hemsidan visar mycket.

Vilken adress ska jag bjuda in till?

Låter coolt. Bjud gärna in mig till dropbox@silfver.se. :)

silfver skrev:

Låter coolt. Bjud gärna in mig till dropbox@silfver.se. :)

Done.

Tankar programmet och ska nu utforska möjligheterna! :e

De skriver "Simply put your files into your Dropbox folder - Get to them from anywhere" Men jag antar att man laddar upp filerna på deras server, så man inte delar ut dem från sin egna? (Ja, jag ska väl titta på filmen snart...)

Men vänta lite nu. Man får ju bara ladda upp filer som max 25MB stora. Så filmen som ligger i min public-mapp är alltså länkad till min dator. Så den kommer jag dela ut från min dator. Och då hade jag ju likaväl kunnat använda apache.

silfver skrev:

Tankar programmet och ska nu utforska möjligheterna! :e

De skriver "Simply put your files into your Dropbox folder - Get to them from anywhere" Men jag antar att man laddar upp filerna på deras server, så man inte delar ut dem från sin egna? (Ja, jag ska väl titta på filmen snart...)

Ja, precis, har du inte laddar ner programmet loggar du in på webbsidan och laddar upp/delar ut, har du programmet och lägger i en delad mapp så syncas det till internet och delas sedan därifrån.

Ja filmen är helt klart att rekommendera. Med snacks och en stor cola. :birp

Medlem sedan maj 20007 492 inlägg

Jag vill ha dropbox!

silfver skrev:

Men vänta lite nu. Man får ju bara ladda upp filer som max 25MB stora. Så filmen som ligger i min public-mapp är alltså länkad till min dator. Så den kommer jag dela ut från min dator. Och då hade jag ju likaväl kunnat använda apache.

Var ser du det? Syrran la in två filmer på ca 400mb styck som jag fick till min mapp utan problem?

Send files without size limits or e-mail attachments.

Läser jag...

SimOnline skrev:

Var ser du det? Syrran la in två filmer på ca 400mb styck som jag fick till min mapp utan problem?

Jag kollade på webbgränssnittet. Jag kopierade en fil till min Public-mapp som sagt, men förutom att jag har en ikon (se bild) på filen så har jag ingen aning om vad filen sysslar med. Ifall den nu synkar mot servern (laddar upp filen) - var ser jag hur fort det går, hur långt det är kvar, osv? :o

Bild 1.png

silfver skrev:

Nej, du delar inte ut den från datorn. Den håller sig syncad mot datorn, den är inte länkad till den.

Jepp, pilarna visar att den syncar upp filen till servern, det blir en grön bock på filer som är klara. (Lägg in en pyttebild eller nåt för att testa)

SimOnline skrev:

Jepp, pilarna visar att den syncar upp filen till servern, det blir en grön bock på filer som är klara. (Lägg in en pyttebild eller nåt för att testa)

Okej, 500MB tar ju en stund. :) Men jag vill se hur fort det går och hur långt det är kvar! Men man får ju inga såna notifikationer när man skyfflar filer. :l

Prövade att ta bort filerna i Photos-mappen och då såg man sen på sidan att jag tagit bort dem. :)

Nu har ikonen i statusbaren uppdaterats där det står att jag synkar en fil i 38kb/s. :OO Tankar man lika sakta eller?

264 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
120 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
137 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)