webForumDet fria alternativet

Trådlöst bredband

Bredband & telefoni

25 svar · 1 947 visningar · startad av Sussi54 · sida 2 av 2

Frågan, av Sussi54

Snart är det dags att flytta ut på landet och jag har blivit internetberoende. Vad skulle ni rekomendera för trådlöst bredband?

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan juli 20003 825 inlägg

Jag har Tele2 mobilt bredband och jag har kollat på strömmande film och då kommer man upp i kanske 2 gb per månad. (Jag har ingen begränsning, för det införde dom senare.)

Men för din del tycker jag att Tele2's variant räcker. Du har väl en vanlig TV också??

Bandbredden är beroende av hur många som finns vid varje station. (Mast) Den kan variera på dagen och på kvällen.

Tele2 har bra grejer som fungerar bra. Det var inte så i början, men nu är det inte många som har problem. Däremot har dom en överj*vligt jobbig kundtjänst... Men om du är beredd att anta den utmaningen, så kan det vara en bra grej.

Telia är dyrare, men har garanterat bättre teckning på landet, vilket kan vara av intresse för dig.

Kolla med grannarna, vilka abonnemang (operatör) har dom? Synd om just din stuga ligger i radioskugga... Vilket vårat sommarhus gör!

Medlem sedan maj 2003924 inlägg

Precis Eclpise som du säger du kommer upp i ca2gb/mån.
och dom har begränsningen på 1gb så efter en halv månad så går det som sirap.
Men om dom som vill ha en sån begränsning vill ha det så kör på det.
jag skulle nog kollat på.
NMT,Telenor,Glocalnet eller tre.
Dom utan begränsning på det sättet.

Medlem sedan juni 20031 837 inlägg

Tele2 har 1GB begränsning om man betalar 99kr/mån, väljer man att betala 159kr/mån så är det 5GB som gäller.

Mobilt bredband upp till 7,2 Mbit/s:
För dig som surfar lite mindre, tex läser mail, nyheter, betalar räkningar och chattar med kompisar.

Läs mer
Med Mobilt Bredband 99 surfar du upp till 7,2 Mbit/s i områden med utbyggt Turbo 3G. I områden där Turbo 3G inte är utbyggt surfar du i hastigheteter upp till 0,384 Mbit/s i vårt vanliga 3G-nät.*

Månadskostnad: 99 kr/mån**
Inträdesavgift: 295 kr
USB-modem: 595 kr**
Bindingstid: 12 månader

* Tele2 förbehåller sig rätten att begränsa överföringshastigheten till 30 Kbit/s om användandet överstiger 1 GB per månad.
**Erbjudandet gäller bara till och med 1/6-08.

För dig som surfar lite mer. Du kan även lyssna på radio och musik eller kolla filmklipp. Modem ingår! Inträdesavgift 0 kr!

Läs mer
Med Mobilt Bredband 159 surfar du upp till 7,2 Mbit/s i områden med utbyggt Turbo 3G. I områden där Turbo 3G inte är utbyggt surfar du i hastigheteter upp till 0,384 Mbit/s i vårt vanliga 3G-nät. Kan endast beställas på tele2.se!*

Månadskostnad: 159 kr/mån
Inträdesavgift: 0 kr
USB-modem: 0 kr
Bindingstid: 18 månader

* Tele2 förbehåller sig rätten att begränsa överföringshastigheten till 30 Kbit/s om användandet överstiger 5 GB per månad.

Medlem sedan juli 20003 825 inlägg

OK... Ja, jag kan (nästan) garantera att Tele2 inte har Turbo 3G i sommarhus områden.

159:- varianten är en intressant variant, som inte fanns då jag köpte min USB-pinne.

Den hade jag nog satsat på idag, om jag skulle köpa ytterligare ett abonnemang. Har kvinnan som startade tråden en bärbar dator kommer hon vilja använda Internet på många fler ställen än idag... Det är så grymt smidigt!!

Medlem sedan feb. 200826 inlägg

Fortsättning på frågan, har läst om 3s kontantkort surfa 1 dag, 1 vecka eller 1 månad. Det låter bra vad tycker ni?

Medlem sedan maj 20031 472 inlägg

Jag håller på att testa Telenors mobila bredband i Sundsvall med omnejd. Jag har hittills inte hittat något ställe som get bättre hastighet än 0,34 mbit/s. Det går väldigt segt att surfa. Jag skulle aldrig säga att någon kan ha Telenors mobila bredband som sin vanliga uppkoppling.

257 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
126 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)