webForumDet fria alternativet

Mobilt bredband

Bredband & telefoni

4 svar · 416 visningar · startad av Choronzon

Medlem sedan aug. 20011 346 inlägg
Frågan#1

Min kära mor har inte möjlighet att få adsl där hon bor av olika anledningar, så då tänkte jag föreslå mobilt bredband. Det här är något helt nytt för mig, så jag behöver lite feedback.
Det enda hon har är en stationär dator och en kontantkortstelefon med comviq. (Behöver hon köpa en mobil med Telia-kort?)
Såg att Telia tar 199 för "Mobilt bredband Fastpris". (Hon lär inte komma över 5gb-gränsen.) Någon som har det abbonemanget, eller har andra tips?

Medlem sedan juni 200032 967 inlägg

Du behöver inte ha en mobiltelefon överhuvudtaget för att använda mobilt bredband - man har ett litet modem som man ansluter via USB.

Ok, och jag behöver inte skaffa ett separat mobilabbonemang från Telia heller? Eller ingår ett sånt i själva tjänsten?

Medlem sedan juni 20031 837 inlägg

Du får/köper ett 3G-modem som du kopplar till USB (finns även andra men USB är det vanligaste) när du köper tjänsten mobilt bredband. Tjänsten är abonnemanget.

Har själv testat både Tele2 och Tre, Det varierar ganska mycket hur bra mottagning du får. När jag hade modemen bredvid varandra så var Tele2 många gånger bättre.

Ska du bara surfa lite, betala räkningar så fungerar det bra. Om du däremot har lite krav på uppkopplingen så är mobilt bredband inget att rekommendera.

The_Hulk skrev:

Du får/köper ett 3G-modem som du kopplar till USB (finns även andra men USB är det vanligaste) när du köper tjänsten mobilt bredband. Tjänsten är abonnemanget.

Har själv testat både Tele2 och Tre, Det varierar ganska mycket hur bra mottagning du får. När jag hade modemen bredvid varandra så var Tele2 många gånger bättre.

Ska du bara surfa lite, betala räkningar så fungerar det bra. Om du däremot har lite krav på uppkopplingen så är mobilt bredband inget att rekommendera.

Ok, förstår, men i jämförelse med telefonmodem borde det nog bli lite skillnad.

Ingen som har Telia-tjänsten och kan säga hur det fungerat?

258 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
122 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
124 ms — ändringar (db)