webForumDet fria alternativet

Hur fungerar dns:er? :)

Webbutveckling

3 svar · 561 visningar · startad av bassebhu

Medlem sedan nov. 20016 480 inlägg
Frågan#1

Hej alla glada!

Ja, hur funkar dns:er egentligen?

Jag registrerade två domäner och pekade om dem till rätt adresser.
Jag kollade om det hade börjat fungera i skolan dagen efter och det hade det på den ena och på den andra så funkade det bara om man skrev www före.

Jag kom sedan hem och testade och då pekade ingen av domänerna till de nya adresserna. Jag testade dagen därpå i skolan och de pekade rätt båda två, nu även utan www. Jag kom hem och nu funkade den ena domänen och några timmar senare även den andra. Jag testade i olika webbläsare hemma och rensade cache och startade om och lite sånt, men det var såklart inget sånt strul. Möjligtvis nåt med ip:t att göra, men nja?!

Min fråga är då hur allt hänger ihop? Skolans nät måste ju alltså hämta från ett snabbare ställe än min internetleverantör :)

Tackar för svar!

Medlem sedan feb. 2007137 inlägg

Det finns flera dns servrar i sverige. Finns massor. Och dessa uppdateras vid olika tilfällen, vilket ger att det kan fungera på en, men inte en annan.

Rätta mig gärna om jag har fel, så har jag fårstått det..

Medlem sedan feb. 200112 078 inlägg

bassebhu skrev:

Min fråga är då hur allt hänger ihop? Skolans nät måste ju alltså hämta från ett snabbare ställe än min internetleverantör

Varför det? Det beror ju helt på hur de närmaste DNSerna är konfigurerade. Även om den som pekar om domänen i sin DNS (säg, ett webhotell t.ex.) har en TTL på 5 minuter eller trycker ut ändringen direkt, så betyder ju inte det att de DNSer i närheten av den uppdaterar lika snabbt. Det är ju en kedjereaktion, och den kan ge lustiga effekter på domäner, det skall man vara medveten om. Oftast med fördröjningar av uppdateringar som resultat.

Medlem sedan dec. 20051 420 inlägg

Wikipedia är bra för sån här information..

Länk1: How DNS works in theory
Länk2: How DNS works in practice

277 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
125 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
148 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
124 ms — ändringar (db)