Av en slump upptäckte jag att uppsala.com har samma färg på bakgrund och text, och gör därmed texten osynlig. Ordet Interflora står skrivet nio gånger.
I länken ovan presenteras en EuroFlorist-ansluten butik. Längst ner i texten står det Interflora flera gånger i vitt. Gör en sökning på Interflora i länken ovan, så märker du att texten kommer upp 9 gånger!
Spontant känns osynlig text av det här slaget oseriöst. Antar att det är för att få träffar via sökmotorer som de annars inte hade fått, som de har den här lösningen. Det blir extra komiskt här, eftersom EuroFlorist och Interflora är de två stora blomsterförmedlarna och värsta konkurrenterna.
Search spam, ja. Det är ganska dumt också eftersom sökmotorerna straffar (eller iaf påstår att de straffar) sökspammare genom att ranka dem lägre. Så även om det funkar nu kanske det inte gör det i morgon...
Jag har för mig att sökmotorer nuförtiden ignorerar text som inte syns, antingen genom att använda samma färg på texten som på bakgrunden eller genom att lägga texten bakom andra element på sidan. http://en.wikipedia.org/wiki/Keyword_stuffing
Nja. Nånting har de gjort rätt eftersom den sidan hamnar trea om man googlar på "uppsala blommor"... tyvärr.
Just "uppsala blommor" så finns det "riktigt" innehåll som skulle kunna placera dom där i serpen så det tycker jag inte är så konstigt.
Men sök på t.ex "blomsterbud" som dom skriver ut ett par gånger i den dolda texten så hittar jag dom inte på den övre halvan hos google :)
EDIT: 37e plats för "blomsterbud" såg jag nu..inte speciellt bra.
Om jag ser rätt så finns inte blomsterbud i den riktiga texten
Om man söker ett blomsterbud i Uppsala söker man kanske inte bara på blomsterbud utan på
uppsala blomsterbud och där kommer den på 3:dje plats
blomsterbud uppsala på 7.e plats