webForumDet fria alternativet

Telias kraschade e-postserver - aftermath....

Bredband & telefoni

3 svar · 542 visningar · startad av Danne V

Medlem sedan aug. 20068 090 inlägg
Frågan#1

Jag kan inte låta bli att häpna över Telia och bara skatta mig lycklig som inte är kund hos dom.

I och för sig kan servrar krascha. Händer den bäste. Men hur kunde backupen också krascha samtidigt? Obegripligt... eller har nån hackat både ordinarie servern och backupen? Okej, det är en osannolik otur, men kan säkert händ den bäste också - även om jag har ganska svårt att tro det.

Men vad jag tycker är en arrogans utan like är deras kompensation till drabbade kunder: Ett presentkort på 200 spänn i Telias butiker.

Inte nog med att Telia därigenom ser till att få tillbaka större delen av sin "generösa" kompensation. Dessutom finns det väl knappast något att köpa för 200 spänn.

Ynkligt, Telia. :bla :bla (n) (n) (n)

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_745179.svd

Medlem sedan dec. 20014 239 inlägg

Danne V skrev:

I och för sig kan servrar krascha. Händer den bäste. Men hur kunde backupen också krascha samtidigt? Obegripligt... eller har nån hackat både ordinarie servern och backupen? Okej, det är en osannolik otur, men kan säkert händ den bäste också - även om jag har ganska svårt att tro det.

Har jag varit med om det inte bara en gång. Faktum är att ett flertal gånger jag varit med om att backupen när vi verifierat den inte innehåller datat som man förväntat sig. Så när servern krashat var det lite information som kunde återskapas. Visst är det sällan sånt händer. Men det händer...

Och just att det är Telia det händer hos, ja vad säger man. Media har stor makt att blåsa upp det.

Obs! Jag tar inte Telia i försvar men kom igen, det är dags att sluta hacka på Telia bara för att det är Telia.

Och visst instämmer jag att det är ynkligt med 200kr som dessutom är i presentkorstform i sina egna butiker. De kunde ha bjussat på nästa faktura istället eller något åt det hållet.

Medlem sedan aug. 20068 090 inlägg

Zaiman skrev:

Obs! Jag tar inte Telia i försvar men kom igen, det är dags att sluta hacka på Telia bara för att det är Telia.

Fel. Jag hackar inte på Telia för att dom är Telia, utan för att dom har ställt till med det här. Ett företag av den storleken ska väl för helvete ha sån koll att dom vet att backupen funkar.

Zaiman skrev:

Och visst instämmer jag att det är ynkligt med 200kr som dessutom är i presentkorstform i sina egna butiker. De kunde ha bjussat på nästa faktura istället eller något åt det hållet.

Exakt. Jag undrar förresten om det inte luktar avtalsbrott, dvs att dom inte kunnat klara de åtaganden som kunderna betalar dom för. Undrar om dom försöker komma undan en stämning på åtskilligt mer genom att fibbla med presentkort.....

Medlem sedan juli 2001220 inlägg

Tycker också det är mycket gnäbb på Telia. Nu säger jag inget om ditt inlägg "Danne V" Men verkar som folk fått för sig att Telia ska vara satans verk och då måste man se till att man utrycker hur dålig man tycker de är, även om man aldrig haft något att göra med dem!

Jag försvarar dem verkligen inte, men det finns så många sämre ISP att det känns lite överdrivet att Telia alltid är Sveriges sämsta ISP i folkmun.

Att nu backupen inte fungerar är ju riktigt dåligt. Men om den nu till synes fungerat, men visat sig vara korrupt när de ska återställa är det ju inte extremt lätt upptäcka det. Jag chansar på att de tar en totalbackup som de bandar med jämna mellanrum och dagligen tar en rekursivbackup. Visst kan man tycka att teknikerna, dagligen ska gå igenom den och se så den inte är korrupt, men i ärlighetens namn, hur många ISP tror ni gör det? Står det att den är korrekt utförd i loggarna, så tror jag många nöjjer sig med det. Nu kanske den inte var det heller, jag spekulerar bara här.

Med ISP, menar jag här bredbandsleverantörer. Jag tycker det är en annan sak om det är en renodlad mailtjänst, där man kan förvänta sig andra SLA än med bonusmail till sitt bredbandskonto. Tar mig friheten att tro att detta är deras bredbandskunder som drabbats.

Säger som jag alltid sagt, man bör ALLTID se till att ha egna backups på vad man tycker är viktigt. Man ska aldrig lita fullt ut på sin tjänsteleverantör.

262 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
125 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
126 ms — ändringar (db)