Jag har kollat runt lite på några utländska webhotell, bl.a. Dreamhost, Glowhost och HostIcan. En sak som slog mig var att deras lagringsutrymmen och överföringsgränser verkar ligga betydligt högre än svenska webhotell, åtminstone i förhållande till priset, trots att det rör sig om fasta mängder.
Loopia uppgraderade ju nyligen sina klienters konton, och erbjuder hela 1/2GB lagring, samt 20/40GB trafik (beroende på ifall man kör privat eller företag). Trevligt, men det bleknar ju nästan i förhållande till Dreamhost med sina 500GB utrymme respektive 5TB överföring. Allt för ca 5-600kr om året (dollarn är visserligen ganska svag just nu, men ändå...). I övrigt verkar de erbjuda ungefär samma tjänster vad gäller domän, programmering och databaser.
Är Dreamhost et.al. extremt undermåliga på andra områden (som ej kan utläsas av resurslistan, tex. upptid eller överföringshastighet) som gör att de har råd att praktiskt taget ösa serverutrymme och trafik på sina kunder, eller är svenska webhotells (budget)lösningar bara väldigt dyra i förhållande? Jag har själv inte hittat några överdrivet diaboliska klausuler i deras användaravtal som skulle kunna användas för att skjuta priserna i höjden, så lite nyfiken blir man ju allt.
de som kan leverera så mycket utrymme och överföringsgränser har oftast mycket sämre prestanda i svarstider och hastigheter i överföringen.
Sen är det som vanligt att om de erbjuder 500GB så skulle aldrig alla kunder kunna utnyttja detta utan de säljer mer än de faktiskt har.
Sen brukar de även sätta begränsningar på hur mycket CPU-tid du får använda samt hur många SQL-frågor du för köra per dag.
Men t.ex. loopia som erbjuder 1GB så kan det säkert vara så att de verkligen reserverar den mängden för sina kunder.
Så man får överväga om man verkligen behöver 500GB utrymmer eller om man prioriterar stabilitet och prestanda.
Använder själv servage.net, visst är de billiga för utrymmet och överföringen men jag utnyttjar verkligen inte de mängderna.
Servage.net m.fl. är nog bäst för statiska sidor (html-filer) och bilder men inte för de dynamiska (php/asp).
Det är i alla fall min erfarenhet.
Som vanligt så får man det man betalar för.
Servage suger pung. Dreamhost är ljusår bättre och har inte alls samma begränsningar, dock så översäljer dem ganska mycket. Något som jag dock inte tycker har varit ett problem hittills, jag hostade en ganska stor (ganska tunga flashfiler bl.a) svensk kampanj på min server fram till alldeles nyligen, det var ett antal tusen besökare per dag. Lösning var dock endast temporär, men jag tycker att det visar ganska bra vad DH går för
En av anledningarna är att svenska webbhotell inte översäljer i samma utsträckning som många utländska aktörer. Nu behöver det inte vara dåligt, även om det är det första tanken som slår en.
Dreamhost är en jätte inom branschen och kan översälja som de gör på ett kontrollerat sätt. Det är ju självklart att om du står väljer mellan två olika operatörer med liknande support, stabilitet och pris så väljer du den som erbjuder dig mest resurser. Hela Dreamhost affärsidé bygger på att locka kunder med enorma konton och höga bonusbetlaningar för värvningar av nya kunder. Om alla kunder skulle bestämma sig att nyttja allt de har tillgång till skulle det självklart inte fungera. Men generellt sett så nyttjar väldigt få kunder det de har tillgång till, något som alla webbhotell räknar med. Men skulle en kund nyttja sin tilldelade kapacitet så är Dreamhost stora nog att ge den kunden det. De är kända för att de tar den ekonomiska förlusten hos dem som verkligen nyttjar sina konton till max för att deras godwill inte ska påverkas.
Men "översäljning" är ju inte enda förklaringen. I USA är det mycket lättare hitta billig bandbredd och konkurensen är även större. Sen måste man väga in att det är mycket enkelt hitta outsourcad support i engelsktalande länder, vilket gör att även ensamma entrepenörer kan driva ett populärt och stabilt webbhotell med sypport dygnet runt. Något mycket ovanligt i Sverige.
Angående att webbhotell stänger av kunder för att de nyttjar servern för hårt behöver ju dock inte ha något att göra med trafiken. De flesta webbhotell har ju rutiner för hur de hanterar de som överbelastar servern.
Slutligen tycker jag du dock ska kolla runt i Europa om du behöver större konton än vad om finns i Sverige, men fortfarande ha i stort sett samma responstider. England, Tyskland och Holland har kommit närmare och närmare de amerikanska priserna de senaste åren.
260 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849