FFunkenMedlem sedan juli 2001220 inlägg Har provat payson och det fungerar ju fint. Stora nackdelen(och det är tyvärr en redig nackdel) är att kunderna måste ha konto hos payson, även om de ska betala med internetbank eller kort. Fördelen är ju att det inte är några startkostander. Att kunderna till skillnad från ex paypal behöver ett konto gör ju dock att det faller bort.
2co.com som jag kör nu är ju i stort sett gratis i startavgift(ca 300 kr) och avdraget per transaktion ligger i samma klass som paynova, på småtransaktioner som jag hanterar.
Payer verkar ju dock intressant, så det ska jag kolla in. Ni som använder det? Är det stabilt, inga jobbiga nertider och annat strul? Hur fungerar det med återbetalningskrav från kund eller om det blir bedrägerier?
PoffeMedlem sedan apr. 20022 743 inlägg
Funken skrev:
Har provat payson och det fungerar ju fint. Stora nackdelen(och det är tyvärr en redig nackdel) är att kunderna måste ha konto hos payson, även om de ska betala med internetbank eller kort. Fördelen är ju att det inte är några startkostander. Att kunderna till skillnad från ex paypal behöver ett konto gör ju dock att det faller bort.
Fast nu har ju Payson iallafall integrerat konto-registrering med betalning så allt går i ett moment. Men kan hålla med, det är hur som helst en nackdel.
LLaki_gbgMedlem sedan dec. 2004241 inlägg hade ingen aning om att kunderna var tvungna att öppna ett konto hos payson... det blev genast mycket mindre attraktivt med dom för meningen är att det ska vara så lite bök som möjligt...
då får jag väl kolla på payer... fick även ett tips om certitrade, någon som har koll på dom??
Danne VMedlem sedan aug. 20068 090 inlägg
Funken skrev:
Behöver man något avtal med bank om man använder payer? Eller är det en helt komplett lösning? Tillkommer det en massa fasta kostnader eller är det bara transaktionskostnader?
Kan jag knyta min lösning mot deras api, för att sedan få pengarna utbetalda av dem till ett bankkonto?
Nej.
Ja.
Fast + trans
Ja.
Men varför frågar du här? Varför inte kolla med dom direkt?
Poffe skrev:
Jag har använt Payson i ett projekt och det fungerade väldigt smidigt. Det var iofs ett per år sedan och då vände de sig mest till privatpersoner så jag tyckte inte att deras gränssnitt var det bästa, t.ex. så var du tvungen att registrera ett konto där innan du kune betala. Nu läste jag att de gjort om lite för företagen så nu kanske det ser bättre ut (och kontot skapas automatiskt vid första betalingen). I det stora hela så rekommenderar jag Payson iallafall, speciellt som de erbjuder direktbankbetalning via alla stora banker.
Payson är ett pissföretag som huvudsakligen satts upp för att "serva" tradera.se och deras kunder. Använde dom tidigare ett tag. Men dom hade t.ex. inte möjligheten att ange olika adresser för betalare och mottagare av godset, vilket var ett problem för mig. Utvecklaren (vars namn jag inte minns) lovade under bortåt ett år att fixa detta, men det blev aldrig nåt av det. När jag till slut påminde om hans löften blev han väldigt oförskämd.
Att folk måste skapa konto för att få betala är ju också rena stoppskylten.
Mmimer2Medlem sedan dec. 20072 inlägg ja det är ju delsvis därför man har problem med paypal, folk tycker det är krångligt med nya saker, som att skapa konton
FFunkenMedlem sedan juli 2001220 inlägg Paypal kräver dock inget konto för att betala med kreditkort.
Men angående payson, har varit i kontakt med dem och det verkar mycket intressant. Skulle dock vara kul veta vad ni har för erfarenheter av dem. Hur fungerar supporten? Är deras system stabila?
TTomas70Medlem sedan juni 200440 inlägg Vad ska jag säga.
Har använt mig av payson länge nu och deras support är det inget att klaga på.
Den är absolut inget fel på, Max 24 timmar att vänta på supportfrågor som jag inte heller haft så många av heller.
Allt rullar på utan några som helst problem.
Samma är det med deras system, Har inte haft några som helst problem med det heller.
Jag måste faktiskt rek payson varmt.
DDinoMedlem sedan sep. 20011 914 inlägg
mimer2 skrev:
ja det är ju delsvis därför man har problem med paypal, folk tycker det är krångligt med nya saker, som att skapa konton
En kund behöver inte ha ett PayPal konto för att kunna betala med kreditkort.
DrydenMedlem sedan aug. 200218 625 inläggJag dammar av den här tråden lite.
Jag har en kund som efterfrågar en webbshopp där det ska handlas musik, antingen på skiva som skickas ut eller också fil som tankas hem. Men, är det värt det tro? Omsättningen i butiken lär nog inte vara allt för stor, kanske ett tiotal skivor per månad just nu i bästa fall. Kanske är det smartare att hantera det hela manuellt?
LaspMedlem sedan juli 200012 978 inläggGoogle har ju gett sig in i detta med betalssystem
Kan vara värt att kolla upp.
Jag skrev några rader under Popcorn maskinen.
Dryden skrev:
Jag dammar av den här tråden lite.
Jag har en kund som efterfrågar en webbshopp där det ska handlas musik, antingen på skiva som skickas ut eller också fil som tankas hem. Men, är det värt det tro? Omsättningen i butiken lär nog inte vara allt för stor, kanske ett tiotal skivor per månad just nu i bästa fall. Kanske är det smartare att hantera det hela manuellt?
Nej, knappast. Men det beror lite på målgruppen, förstås. Är man van att köpa musik o liknande på webben, så räknar man nog med att köpet ska processas omedelbart - även kl.04.45 en söndagmorgon när sajtinnehavaren ligger o sover. Då behövs en shoppingcart som är uppkopplad mot en betalningsprocessor.
Men om han vill smyga igång ganska billigt för att sondera terrängen, och accepterar att han inte kan ändra layouten på sajten mer än litegrann, så finns det några färdiga shoppingcartslösningar som man bara köper plats på och så är man igång direkt (ja, man måste ju ladda upp bilder, sätta priser osv förstås).
Jag minns inte vad något av dom där företagen heter, men ska kolla.
Lasp skrev:
Google har ju gett sig in i detta med betalssystem
Kan vara värt att kolla upp.
Jag skrev några rader under Popcorn maskinen.
Njae... Google har nån slags "check-out" som funkar om man kopplar ihop med deras AdWords. Men ingen vanlig shoppingcart. Än.
För deras iver att samla ihop all data om alla företagare och konsumenter på webben är ganska vidrig. Jag undviker dom så mycket jag nånsin kan i alla fall... Hellre små företag.
SpookMedlem sedan dec. 20041 043 inlägg
Dryden skrev:
En joomlabas med virtuemart borde fungera för detta, har en sån lösning själv.
Har dock inte provat på att koppla på ett betalsystem då vi enbart fakturerar.
Annars tycker jag att Payer funkar fint, billigt oxå...
EercizMedlem sedan maj 20011 826 inlägg
Dryden skrev:
Jag har ingen erfarenhet av det här.
Men i ditt fall handlar det väl om det som man brukar kalla "micropayments", dvs betalningar som är så små att det inte är lönsamt med korttransaktioner. Jag vet inte riktigt vilken lösning som är bäst för sånt men SMS-betalningar är väl vanligt.