Jag undrar om någon har något bra förslag på hur man kan skriva att man gjort en webbsida/blogg. Dels för att göra lite reklam för sig själv och dels för att arbetet inte ska kännas helt onödigt i och med att jag gör en hel del gratis. Finns det något rätt sätt att skriva det på? Det brukar väl stå längst ner på sidan? Men jag kan väl inte skriva copyright och sen mitt namn eftersom det inte är jag som sedan skriver innehållet? Jag hoppas någon förstår vad jag menar och kan hjälpa mig.
1. Nere på sidan eller i källkoden kan du skriva vem som gjort sidan.
Många vill inte ha vem som producerat sidan på sidan så att säga, då kan du i kommentarer i källan skriva vem du är.
2. Du skall separera vem som har copyright på källkod och litterärt/konstnärligt material.
Allt material på dessa sidor skyddas av lagen (1960:729) om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk
och får därför inte kopieras eller på annat sätt användas av om skriftlig tillstånd från upphovsmannen saknas.
1. Nere på sidan eller i källkoden kan du skriva vem som gjort sidan.
Många vill inte ha vem som producerat sidan på sidan så att säga, då kan du i kommentarer i källan skriva vem du är.
2. Du skall separera vem som har copyright på källkod och litterärt/konstnärligt material.
Heh... det där var kanske lite overkill, tycker jag.
Dels är det kanske så att det är en blogg som byggts på opensource, och då kan man inte säga att man har upphovsrätt till källkoden. Dels så behöver man inte hänvisa (eller ens nämna) upphovsrätt. Det har man automatiskt. Dels så tycker jag det ser väldigt tråkigt och pretentiöst ut, faktiskt lite komiskt med bl.a. en konstig direktöversättning från engelskan.
Jag tycker det räcker med att man skriver t.ex. "Formgivning: Kalle" eller "Producerad av Kalle" eller "Webbplatsen formgiven av Kalle" eller nåt och givetvis har texten som en länk till egna sajten.
Nja, i källkoden ska jag nog inte skriva det när jag gör på bloggar, men när jag gör webbsidor kan jag tänka på det :)
Men jag kan ju skriva något liknande som du sa Danne.
Tack för svaren :)
Jo, jag glömde påpeka att jag själv (och kanske andra?) gör skillnad på om man huvudsakligen gjort den visuella formgivningen eller koden eller bådadera. Då kan det vara viktigt att man väljer rätt term, annars kanske folk kan bli irriterade, eller dom kanske uppfattar det som om man "snor" credits för andras jobb.
Om man visuellt formger t.ex. en blogg eller annan opensource brukar jag skriva "formgivning" eller "visuell formgivning" eller kanske (sällan) "visuell design".
Men om man faktiskt byggt sajten (eller i vart fall större delen av den) så kan man skriva "producerad av" eller "produktion" eller "skapad av", osv.
261 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25