Jag har beställt en pryl över nätet som dragit ut massor på tiden. Nu har de jag beställt ifrån äntligen försökt att ta in varan från en annan leverantör. Men om de inte lyckas med detta så ville de avsluta affären ändå, dvs avbryta den. Kan de göra så? Har jag några rättigheter här? Tex kan jag begära ersättning för att jag inte har fått prylen. Är jag bara en snåljåp?
Jag har beställt en pryl över nätet som dragit ut massor på tiden. Nu har de jag beställt ifrån äntligen försökt att ta in varan från en annan leverantör. Men om de inte lyckas med detta så ville de avsluta affären ändå, dvs avbryta den. Kan de göra så? Har jag några rättigheter här? Tex kan jag begära ersättning för att jag inte har fått prylen. Är jag bara en snåljåp?
tackar!
Nej, du kan inte begära nån ersättning om du inte kan påvisa att du lidit ekonomisk skada av utebliven leverans. Och då krävs det oftast att du ska ha beställt i skepnad av ett företag.
Har du inte ens betalat i förväg, så är chansen i stort sett obefintlig.
Men som carl_x skriver, kolla deras villkor. Det kan nämligen finnas klausuler som friskriver dom från ansvar beroende t.ex. på valutakurser, tillverkarens leveransförmåga eller annat som står utanför deras kontroll.
Om jag var du skulle jag glömma snabbt och hitta annan leverantör....