webForumDet fria alternativet

Sökmotorposition vid byte av webbhotell

Webbhotell & domäner

4 svar · 667 visningar · startad av Jymdis

Medlem sedan mars 20016 260 inlägg
Frågan#1

Hej!
Finns det någon risk att byte av webbhotell kan påverka den position en sida får på Google och andra sökmotorer negativt?

Medlem sedan aug. 2004903 inlägg

Tror inte det, så länge du använder samma domän. Men jag är ingen SEO expert.

Medlem sedan okt. 20041 556 inlägg

Eftersom att bl.a. google intresserar sig för hur många alias som finns under samma ip-adress, så misstänker jag att det kan påverka sökresultatet.

Medlem sedan mars 20016 260 inlägg

Mm, något sådant jag kan misstänka - men när jag söker på Google får jag inte helt övertygande svar på om det är så eller inte.

Medlem sedan aug. 20068 090 inlägg

Nej, det ska inte påverka sökresultatet. Googles primära intresse (utom att tjäna pengar förstås) är ju att kunna leverera de mest relevanta webbplatserna/sidorna, oavsett var de finns.

Det Travoni skriver (att Google kollar "alias" på samma IP) kanske stämmer, men kanske inte alls stämmer heller. Och om dom kollar sånt, så tror jag inte det påverkar resultatet annat än att det kanske kan vara en anledning till åtgärder från Google om dom skulle tycka det är fusk.

Men en annan sak som faktiskt kan påverka är var användaren finns i världen i förhållande till sajtens server. Om t.ex. en användare i Sverige och en användare i USA söker på exakt samma fras, så kan en sajt som finns på en svensk server ha lite bättre rankningresultat för den svenska användaren och vice versa.

Men man kan nog utan vidare säga att: Nej, det påverkar inte.

267 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
128 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
136 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
126 ms — ändringar (db)