webForumDet fria alternativet

HJÄLPPPPPPPP!!! PANIK!!!

Webbutveckling

2 svar · 551 visningar · startad av nywebbörjare

Medlem sedan nov. 20071 inlägg
Frågan#1

Någon som kan hjälpa en nybörjare som snart sliter sitt hår?

Har tidigare gått kurs i själva webdesignen, men alltid fått hjälp med själva publiceringen - nu finns ingen hjälp att tillgå - kanske någon av er kan lösa mitt problem

har använt mig av ett webprogram som jag tyckte var lätt och lagom för mig, det heter coolpage, där finns en uppladdning som verkar enkel - men det funkar ej. De har en test där man kan se om man har kontakt med sin värd och det funkade med de lösenord o ipadresser jag använde, ip adressen använde jag under fältet FTP adress och det var då jag fick kontakt. Det är två fält i deras publicering jag undrar över, dels folder och del FTP adress. Vi har en egen https://www.com adress maken och jag som vi skall lägga ut på.

testade även via värden aktiv24 men deras sida var urdålig och inget om hjälp alls, under kanppen publicera kom man bara till ett progarm som man kunde använda för att designa progarm, men det har jag ju redan gjort. Testade att flytta över alla mina mappar och bilder till filhanteraren hos aktiv24 och det gick, men kunde sedan inte publicera dem - såg inget på vår hemside adress. Hur lång tid skall det ta innan något syns?

Väldigt tacksam för hjälp!

Är så nöjd med enkelheten i coolpage att jag inte vill använda något annat program, har ju gjort klart hela hemsidan och är nöjd med designen.

Medlem sedan maj 20053 909 inlägg

Hej, välkommen till wF!
Eftersom ingen har svarat än försöker jag, även om det finns andra som säkert kan svara bättre. ;)
Du skriver att ni har anget IP-adress, hur menar ni? Det ska anges en ftp-adress, som börjar med ftp.namnet.com istället för https://www.namnet.com.

Ibland ska man även ange en mapp som man ska lägga filerna i. Vilken mapp kan variera, själv ska jag lägga mina filer i en mapp som heter "public_html" men den kan heta något helt annat. Kan det vara det som spökar? Glöm inte heller att förstasidan måste heta index.htm eller index.html.

Medlem sedan juli 2001220 inlägg

Som poteta skriver så kontrollera vilken defaultsida som ligger i mappen. Alla webbservrar har en prioriteringsordning på vilka filer som ska visas om det finns flera indexsidor.

Så om din sida heter ex index.html och det redan finns en fil som heter index.htm, så prova att plocka bort den. Många webbhotell lägger en defaultsida i mapparna innan kund laddat upp eget material, bara för att man ska kunna se att det fungerar, samt göra reklam för sin egna produkt innan kunden laddar upp sitt egna material!

254 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
116 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
117 ms — ändringar (db)