webForumDet fria alternativet

Är Crystones mailserver svarlistad?

Webbhotell & domäner

6 svar · 2 609 visningar · startad av Dryden

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg
Frågan#1

Jag sitter här ikväll och försöker få iväg lite mail. Flera av dem studsar dock tillbaka, oavsett jag skickat dem med Thunderbird eller via formulär på sidor (däribland Crystones/Nenos eget supportformulär).

Det kan se ut så här:

Ena mailet skrev:

Your message did not reach some or all of the intended recipients.

Sent: Mon, 12 Nov 2007 23:57:40 +0100
Subject: Mitt ämne...

The following recipient(s) could not be reached:

mail@adress.se
Error Type: SMTP
Error Description: Error message from remote server
Message: 550 5.2.1 Mailbox unavailable. Your IP address 82.96.16.175 is blacklisted using CBL. Details: Blocked - see http://cbl.abuseat.org/lookup.cgi?ip=82.96.16.175..

MailDaemon
hMailServer

Andra mailet skrev:

Sent: Tue, 13 Nov 2007 00:26:07 +0100
Subject: [neno] - kontrollpanel 2007-11-13 00:26:07

supportsuite@neno.se
Message: 554 Service unavailable; Client host [82.96.16.175] blocked using ibn.comendo.com; Blocked - IP is listed in Identified Bot Network.

MailDaemon
hMailServer

Med tanke på vilken ip-adress som verkar vara svartlistad och vilken ip jag har, plus att det även studsat tillbaka från ett formulär så känns det inte som att min burk är skyldig till något. Är det så illa att Nenos mailserver är svartlistad? Det gör ju tjänsten tämligen oanvändbar?! :q

Fler tillbakastuds när jag försökte maila dem i ett annat äldre ärende...

Sent: Tue, 13 Nov 2007 00:36:23 +0100
Subject: Re: [KS #TNL-254245]: [neno] - kontrollpanel 2007-10-11 21:31:48

supportsuite@neno.se
Message: 554 Service unavailable; Client host [82.96.16.175] blocked using ibn.comendo.com; Blocked - IP is listed in Identified Bot Network.

MailDaemon
hMailServer

Medlem sedan juli 2001220 inlägg

Det är inte din burk utan deras mailserver som är svartlistad precis som du trodde.

Då vädligt många använder samma smtp så är det självklart större risk att den hamnar i olika spamfilter. Men att ett webbhotell erbjuder kunderna en svartlistad mailserver är ju riktigt illa.

Mitt tips är att du kontaktar dem så att de blir medvetna om problemet om de nu redan inte är det. Går ju bli bortplockad från de här listorna.

Du kan även surfa in på https://www.dnsreport.com och kontrollera din mailservers ip mot flera andra stora "svartlistor"

Slutligen, när du skickar via formulär, skickar du då via en scriptfunktion eller använder du smtp även där? Om mailservern inte ligger på samma ip som din hemsida och inte heller den fungerar, så betyder de att de har fler blockade ip, kanske hela deras serie, vilket är illa.

Det kan vara så jäkla illa alltså. Dåså, kanske lika bra att man avslutade kontot inatt och satte upp sig på ett hos Binero istället.

Medlem sedan sep. 20005 700 inlägg

Även om jag antar att Crystone vid det här laget är medvetna om problemet så bör man alltid försöka kontakta sitt webbhotell såfort sådant händer.
Nu vill jag inte påstå att Crystone är något bra webbhotell men även hos det bästa webbhotell kan det hända att någon av deras mailservrar blir svartlistad p.g.a. missbruk hos en kund som nyttjar den servern.

Medlem sedan aug. 20068 090 inlägg

OT: Jag fick mail från min host (kualo.com) i går där man talade om att ett mailkonto från en av mina hostade sajter hade skickat ut ovanligt många mail (700 st) under bara några minuter.

Vid närmare koll visade det sig att någon tagit sig in till Cpanel (kontrollpanelen) via ett säkerhetshål i en WordPressinstallation på sajten, skapat ett mailkonto och börjat skicka spam med det. IP från förövaren var från Nigeria (sannolkit spoofat, dock).

Nu var just den där sajten en testsajt som jag själv hade satt upp för ett tag sen, så jag bara deletade hela kontot med sajt och allt.

Min poäng: Webbhotellet reagerade direkt när dom misstänkte att någon skickade spam via deras mailserver. Tack vare det kunde det stoppas och en svartlistning undvikas. Så ska ett bra webbhotell göra.

Medlem sedan sep. 20005 700 inlägg

Danne V skrev:

Min poäng: Webbhotellet reagerade direkt när dom misstänkte att någon skickade spam via deras mailserver. Tack vare det kunde det stoppas och en svartlistning undvikas. Så ska ett bra webbhotell göra.

De hade nog en gnutta tur också om inte mailservern hann bli svartlistad någonstans. Min poäng: Att man är snabb är ingen garanti (men givetvis en förutstättning) för att man ska undvika svartlistning.

266 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
125 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
137 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
120 ms — ändringar (db)