webForumDet fria alternativet

Lite DNS-frågor om dubbla domännamn

Webbhotell & domäner

5 svar · 628 visningar · startad av Troxy

Medlem sedan mars 20041 505 inlägg
Frågan#1

Hallå, jag har lite frågor om hur jag ställa in mina DNS-poster för att skapa lite ordning och reda bland mina två domännamn.

Jag ett hemsida som är nåbar via två snarlika domännamn. Detta gör ju att hemsidan egentligen blir nåbar på fyra olika adresser:
domän1.se
domän2.se
www.domän1.se
www.domän2.se

Detta ställer till lite problem har jag märkt. Jag har bla. ett forum. Om man besöker forumet via www.domän1.se/forum/ och loggar in så är man utloggad om man kommer tillbaka till www.domän2.se/forum/ eller någon annan adress.
Detta beror ju på att cookies bara gäller för just det värdnamn som den är satt på osv osv. Nog om det.

Hur som helst, nu vill jag dirigera om all trafik så att alla anrop skickas till www.domän1.se!
Det ska alltså inte spela nån roll om man skriver domän1 eller domän2, med eller utan www, man ska alltid hamna på ett ställe.

Hur ska jag lägga upp DNS-posterna för att uppnå detta? :stud

Medlem sedan sep. 20005 700 inlägg

Det gör du inte med DNS-poster utan i webbservern. Och du skriver inte vilken webbserver det gäller.

Okej, då är väl detta ett case för mitt webhotell då, som är Binero.

Medlem sedan sep. 20005 700 inlägg

Du bör kunna lösa det själv också. Nu vet inte jag vilken plattform du ligger på men om det är FreeBSD så kan du iaf använda mod_rewrite för att styra trafiken till rätt adress.

Medlem sedan juni 20014 421 inlägg
RewriteEngine On 
RewriteCond %{HTTP_HOST} ! ^(www\.)?doman1\.com [NC] 
RewriteRule (.*) http://www.doman1.com/$1 [R=301,L]

Okay tack för era svar.
Det blir nog fixat på något sätt.

258 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
117 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
125 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
130 ms — ändringar (db)