webForumDet fria alternativet

Vilka kontrollpaneler finns?

Webbservrar

7 svar · 827 visningar · startad av sabbacus

Medlem sedan juli 2002630 inlägg
Frågan#1

Tjena.
Vi kör Plesk som kontrollpanel på våra webbservrar idag och nu när vi ska uppgradera serverparken funderar vi på om vi även ska byta ut Plesk mot något annat, förutsatt att det finns något bättre.

En kvick koll på Wikipedia ger följande alternativ
* InterWorx
* cPanel
* DirectAdmin
* ISPConfig
* ISPmanager
* Webmin
* Lxadmin

Är det någon som har koll på om några av dessa är värda namnet, om det finns några alternativ utöver dessa eller om Plesk helt enkelt är bäst?
/M

Medlem sedan juli 2001220 inlägg

Går väl inte direkt att säga att någon är bäst. Beror lite på hur ni vill ha det.

Jag kan svara för webmin/virtualmin, directadmin, cpanel och plesk.

Alla har ju sina fördelar, även om jag har min favorit. Beror ju en hel del på vilken typ av serverpark ni kör och om ni måste lära om kunder på en ny panel osv.

Webmin/virtualmin--Gratis och snabb. Är dock kanske inte rekommendera för ex webbhotell, så den inte är den mest användarvänliga.

Plesk-- Ögongodis och lättanvänd. Kan vara ett bra laternativ om man kör virtuozzzo, då den då integrerar väldigt fint.

Directadmin- Mitt val. Mycket resurssnål i jämförelse med Plesk och Cpanel. En av de enklaste att lära sig från grunden. Det bästa är dock att man kan köra i stort sett vilken version av php, mysql apache osv och ändå få en fungera fin fint. I grunden inte lika mycket funktioner som ex cpanel, men finnt gott om addons, för det nödvändigaste. Sen är den ju tveklöst billigast.

Cpanel. Gammal och beprövad. Många som inte tror det finns något annat. Slukar resurser men har väldigt många funktioner. Försäljningsargument med cpanel som varumärke, men den känslig för vilken version av moduler du kör på servern och har en hel del buggar. Den slukar minne i jämförelse med både plesk och Directadmin.

Vill du att det ska finnas stöd i de stora betalningssystemen/support systemen, så är det Directadmin, Plesk eller cpanel du ska kolla in.

Medlem sedan juli 2002630 inlägg

Kunderna ska inte in i systemet alls. Vi använder det till att hantera databaser + databasanvändare, ftp-access, utrymmen på webbservrarna, domäner samt håller koll på vilken kund som har vilken domän. Utöver detta styr vi utrymmes- (quota) och trafikbegränsningar med Plesk. Till detta använder vi Plesks notieringsfunktion för att informera oss själva samt kunderna när ovan nämnda begränsningar överskrids.

Medlem sedan nov. 20041 740 inlägg

Jag har provat cPanel, Plesk och Webmin. Alla fungerar, men om det bara är jag själv som ska bli insläppt använder jag lika gärna Webmin som de andra två betalvarianterna.

Kunder brukar känna sig mer hemma i cPanel eller Plesk. Dock verkar Plesk käka rätt mycket minne och kan sega ned servern. Även cPanel drar en del minne, men i mitt fall har det inte varit i närheten av Plesk. Det kan ju skilja mellan olika versioner.

I ert fall skulle jag dock rekommendera Webmin, gärna med något snyggt tema.

Medlem sedan juli 2001220 inlägg

Hmm oki. Ja, om ni av någon konstig anledning inte ger access till slutkund, så kan det ju vara värt kolla in webmin, som Gislaved säger, då det är gratis. Dock är ju webmin mer en serverorienterad panel, och du bör kolla in Virtualmin som mer liknar plesk. Den kostar dock pengar, men finns även under en mer funktionsfattig GPL version.

Virtualmin, plesk, cpanel och Directadmin har ju stöd för det ni vill. Ni bör ju överväga om det är värt ett byte ur den ekonomiska aspekten. Det blir nämligen en hel del jobb byta. Finns migrationsscript som fungerar hyfsat och mindre hyfsat för panelerna. Men ni lär ändå får sitta styra upp en hel del manuellt om nu väljer att byta cp.

Jag sammanfattar mina erfaranheter till detta.

Vill ni ha en prisvärd, samt mycket snabb panel som är mycket flexibel så väljer ni Directadmin eller Virtualmin.

Vill ni ha mycket ögongodis och funktioner och inte är lika intresserad av prestanda så väljer ni Plesk eller Cpanel. Tänk bara på att ni är mer styrda av vilka moduler och versioner ni kör på servern med dessa två paneler, främst Cpanel.

Ps. Kan lägga upp en demo på hur Directadmin ser ut och fungerar om ni vill.

Medlem sedan nov. 20041 740 inlägg

Funken skrev:

Ja, om ni av någon konstig anledning inte ger access till slutkund, så kan det ju vara värt kolla in webmin, som Gislaved säger, då det är gratis.

Det är kanske inte så konstigt. De kan exempelvis sälja en applikation eller annan tjänst som kunden ska komma åt, där kunden använder databaser och lagringsutrymme.

Det är dock inte säkert att det ens behövs en kontrollpanel i detta fall. Ibland är smidigare att sätta upp ett par administrativa scripts på egen hand, men i andra fall där man inte behöver samma kontroll är en kontrollpanel säkert den bästa lösningen.

Å andra sidan: är ni nöjda med Plesk så finns det egentligen ingen anledning att byta. Programvara är oftast billigare än programmerarnas tid. Bara för att en kontrollpanel är gratis betyder det inte att den inte medför några kostnader.

Medlem sedan okt. 2004502 inlägg

Jag tror också att det är vettigast att fortsätta med Plesk om det är den ni kan. Förutsatt att ni inte har ändrade behov av funktionalitet.

Medlem sedan jan. 2003737 inlägg

ISPmanager är riktigt grym, den är inte lika chicken när det gäller om man är o roddar i confarna själv, den läser av dom bara och låtsas som inget hänt.
Gör du det på plesk får du fatal error och en stekspade kommer ut o slår dig i pannan.

ISPM är också väldigt lättdrivet, tar ingen speciell prestanda.
Kört det i fem månader nu utan några som helst problem över huvudtaget.

263 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
126 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
127 ms — ändringar (db)