Webbhotellen erbjuder ju ofta under- och subdomäner gratis. Men vad innebär det egentligen konkret. Betyder det att jag kan göra ytterligare en webbsida som "åker snålskjuts" på huvuddomänen och som jag inte behöver betala någonting för?
Precis som esen skriver kan skapa vilken subdomän som helst under hund.nu
Det många inte tänker på är att även www är en subdomän.
Nja inte riktigt va? www är oftast en pekare till en host. För hur ofta skickar du mail till kalle@www.hund.nu? Men du har rätt i att det kan vara en underdomän till hund.nu
Tycker bara att www är dåligt exempel.
Allt före domännamnet är en subdomän. Man måste inte ha en subdomän. Subdomäner har inget specifikt med mail, eller web att göra. Man kan ha en webbadress utan subdomän, men en mailadress med. Det beror liksom på hur man vill ha det, och hur det hela är konfigurerat.
Allt före domännamnet är en subdomän. Man måste inte ha en subdomän. Subdomäner har inget specifikt med mail, eller web att göra. Man kan ha en webbadress utan subdomän, men en mailadress med. Det beror liksom på hur man vill ha det, och hur det hela är konfigurerat.
Tur att det finns folk som tycker anorlunda :e Va tråkigt det skulle vara om alla tyckte lika :)
Nja inte riktigt va? www är oftast en pekare till en host. För hur ofta skickar du mail till kalle@www.hund.nu? Men du har rätt i att det kan vara en underdomän till hund.nu
Tycker bara att www är dåligt exempel.
/r Lite omformulerat.
Njae... "www" ÄR faktiskt en underdomän.
Nästan alla servrar skapar attemagiskt en sån underdomän som dom pekar mot den riktiga domänen eftersom folk är så vana vid att skriva just så.
Eller?
Visst är det så att www nästan alltid pekar på samma ställe som huvuddomänen, men det finns ju en del undantag, ex boxer.se och https://www.boxer.se pekar inte på samma ställe(Vilket jag tycker är jävligt dumt iof. Varför kanske förlora en kund för att de inte kopplar att www måste skrivas innan, och iställe tror att sidan är nere. Men det är ju en annan sak.
Bara för att www oftast bara är en pekare, så finns det ju inget som säger att man inte kan använda den till något helt annat och kanske ha sin primära sida på www.domän.com och en allmän info sida med länkar till hemsida, forum, support center osv på domän.com även om det kanske är en dum lösning!
Njae... "www" ÄR faktiskt en underdomän.
Nästan alla servrar skapar attemagiskt en sån underdomän som dom pekar mot den riktiga domänen eftersom folk är så vana vid att skriva just så.
Eller?
Som jag skrev tidigare så kan det vara en underdomän, jag instämde med frågeställaren men jag tyckte att www var ett dåligt exempel. @nders tyckte det var ett bra exempel. Det jag oftast sett att man istället för underdomän www lägger CNAME alternativt en A post.
Visst är det så att www nästan alltid pekar på samma ställe som huvuddomänen, men det finns ju en del undantag, ex boxer.se och https://www.boxer.se pekar inte på samma ställe(Vilket jag tycker är jävligt dumt iof. Varför kanske förlora en kund för att de inte kopplar att www måste skrivas innan, och iställe tror att sidan är nere. Men det är ju en annan sak.
Jo, det är gränslöst tanklöst :) att inte ha www pekande mot domänen.
Funken skrev:
Bara för att www oftast bara är en pekare, så finns det ju inget som säger att man inte kan använda den till något helt annat och kanske ha sin primära sida på www.domän.com och en allmän info sida med länkar till hemsida, forum, support center osv på domän.com även om det kanske är en dum lösning!
Du kan t.o.m. peka www till nån annan server om du vill. Men jag har liksom svårt att fatta vitsen. Man kan ju skapa underdomäner med vilka namn som helst och peka runt hela internet om man vill, och som folk kommer att kunna använda utan problem. Så varför ta just det enda namn som varenda kotte förväxlar med den ordinarie domänen och webbplatsen? Det är ju att tigga och be om problem för varannan besökare....
Som jag skrev tidigare så kan det vara en underdomän, jag instämde med frågeställaren men jag tyckte att www var ett dåligt exempel. @nders tyckte det var ett bra exempel. Det jag oftast sett att man istället för underdomän www lägger CNAME alternativt en A post.
Jag kanske missförstår vad du menar...
Men "www" före en domän kan inte vara en underdomän. Det är en underdomän.
Men jag håller med om att det kanske är ett lite udda exempel när man pratar om vanliga underdomäner i största allmänhet.
hejsvejs = underdomän till minsajt
minsajt = domän
se = toppdomän
För att hitta till "hejsvejs" måste man använda domänen "minsajt".
En host är ju en plats. Domänen är en adress (sökväg) för att hitta till den platsen (sajten eller hosten eller vad du väljer att kalla den).
Kvalitativ diskussion. Hur många skriver in www före domännamnet nu förtiden? Själv har jag sett till att alla webbplatser jag har går att komma åt utan www. Slopa www-prefixet! Totalt onödigt! För något år sedan stötte jag på en kampanjplats med samma budskap. Då insåg jag att det är totalt onödigt. Finns det egentligen någon fördel öht?
Kvalitativ diskussion. Hur många skriver in www före domännamnet nu förtiden? Själv har jag sett till att alla webbplatser jag har går att komma åt utan www. Slopa www-prefixet! Totalt onödigt! För något år sedan stötte jag på en kampanjplats med samma budskap. Då insåg jag att det är totalt onödigt. Finns det egentligen någon fördel öht?
Nej. Gammal vana bara.
Tyvärr lägger en del sajten BARA i underdomänen. Man kommer alltså inte åt den utan "www". Så det kommer nog att ta ett tag innnan folk vänjer sig av med det. Men om servern nu skapar underdomänen "www" och pekar den till ordinarie domänen attemagiskt så spelar det ju knappast nån roll - om man kommer åt utan åxå alltså.
Enda "fördelen" är väl att folk fattar vad man menar om det står "www.minsajt.com" på t.ex. visitkort och sånt. Står det bara "minsajt.com" så blir faktiskt folk med begränsad datorvana ganska osäkra på vad det betyder.
Inte nödvändigtvis. Om jag har hund.nu och lägger en host (www) i den zonfilen är det inte en underdomän för det.
Men vad är då definitionen av "underdomän" för dig? (utan att blanda in bakomliggande teknik som ex. zonfiler).
En underdomän (subdomän) är per definition en domän som utgör en del av en annan domän. Exempel: https://www.hund.com
1. www är subdomän till hund
2. hund är subdomän till com
3. com är även subdomän till någon sorts rotdomän (som mina klena kunskaper inte täcker).
Vanligtvis så skapar man ju en subdomän per tjänst som erhålls, ex. ftp, pop, smtp, www, osv. som sedan pekas till respektive server (som likväl kan vara samma).
Men nu råkar just webhosting (www) vara den vanligaste tjänsten som folk vill åt när de surfar. Därför pekas ofta även den registrerade domänen (hund.com) till webhosting så att alla slipper skriva www hela tiden. Det är ju bekvämt, men bryter egentligen mot de "gamla principerna" om att varje tjänst ska ha en egen subdomän.
Alltså, www-prefixet ÄR per definition en underdomän oavsett vad :P
Men vad är då definitionen av "underdomän" för dig? (utan att blanda in bakomliggande teknik som ex. zonfiler).
** Lägger mig platt på rygg med händer och fötter upp i vädret. **
För visst är www en underdomän.
Min tankegång var helt annan och tänkte i zonfils hantering. Istället för att bara ignorera tråden och inte skriva något alls ber jag om ursäkt för mina dåliga inlägg och försökt till förklaring hur jag tänkte/tyckte.
En sista försök förklaring på hur jag tänkte:
Tyvärr tänkte jag zonfiler.
I en zonfil lägger jag upp tex en CNAME post (www), den pekar på tex en A post som jag redan lagt upp i samma fil. Jag lägger inte upp en subdomän. Även om det tolkas/läses/är en subdomän när det skrivs https://www.hund.nu.
I och med att jag tänkte zonfil blev min definition av underdomän = ny zonfil med egna poster i.
Återigen förlåt att jag la mig i och var dålig på att förklara hur jag tänkte. Och att jag tänkte/förklarade galet.