webForumDet fria alternativet

One.com -> PHP4 / 5

PHP

9 svar · 753 visningar · startad av MickeA.com

Medlem sedan feb. 20034 441 inlägg
Frågan#1

Tjena
Vi har en sajt som ligger på One.com (föredetta B-One).
Via deras kontrollpanel kan man välja om man vill ha PHP4 eller PHP5 på sitt konto.

Hur funkar det?

I dagsläget har vi nämligen PHP4, men är i behov av. bla. SimpleXML, som finns inbyggt i femman.
Om jag nu byter till PHP5 imorgon, finns det saker som direkt "kan ta skada" på grund av det, och vad isf.?

Sidan är ganska omfattande, drivs av MySQL, vi har runt 4000 kunder.

Eller finns det kanske någon motsvarighet till SimpleXML, som funkar till PHP4?
Kanske några färdiga funktioner / klasser?

Tänkte höra med deras support imorgon om det här, men eftersom jag har tidigare erfarenhet av dom, tror jag inte att dom kan hjälpa mig särskilt mycket, "man får ju det man betalar för..."

Därför ville jag höra efter om någon här har koll.

Tack sålänge!

Medlem sedan juli 20023 617 inlägg

Du har ju alltid möjligheten att byta tillbaka om det är något som slutar fungera. Att något skulle ta direkt skada har jag svårt att se, men någon annan kanske har annan information...

Okej, tack.
Ska kolla med deras support idag.

Om någon annan här vet något som direkt kan gå snett, tala gärna om det ;)

MickeA.com skrev:

Tänkte höra med deras support imorgon om det här, men eftersom jag har tidigare erfarenhet av dom, tror jag inte att dom kan hjälpa mig särskilt mycket, "man får ju det man betalar för..."

Såhär ser chattloggen ut:
-------------------------------------------------------------------------
info: Var vänlig vänta på att en supporter svarar.
info: Du chattar nu med '[xxx]'
[xxx]: Hej och välkommen till One.com chatsupport. Hur kan jag hjälpa dig?
Du: Tjena, jag undrar vad det medför att genom kontrollpanelen byta från PHP4 till PHP5
Du: Vi har en sajt med PHP / MySQL hos er idag, kommer det som ligger där idag att påverkas på något sätt?
[xxx]: nej, det ska inte påverkas alls
[xxx]: Eller förresten glöm mitt tidigare svar.
Du: okej, är det möjligt att gå tillbaka till PHP4 om något skulle sluta fungera på vår sajt?
[xxx]: Ja
Du: okej, vad påverkas då?
Du: Vi vill inte att sidan ska krasha ihop av det här, om något skulle sluta fungera, vill vi så snabbt som möjligt kunna switcha tillbaka till PHP4
[xxx]: Jag kan inte svara på det. Du har möjlighet att direkt gå tillbaka till php4 om Du skulle få problem.
Du: okej, då ska jag prova, tack...

Är det någon som vet vad som händer rent tekniskt vid det här bytet?
Det _bör_ väl vara så att ens konto (filer etc.) byter dator, eller går det att ha två PHP versioner på samma server, och switcha mellan dessa?

Undra om detta medför nertid på siten, vad tror ni?

Medlem sedan juni 20014 421 inlägg

Jodå visst kan du köra två php-intallationer på samma server...nu vet jag inte hur one har löst det, men det är fullt möjligt.

Det borde inte heller bidra till nån nertid. Det finns vissa grejer som har blivit deprecated. Du har väl nån utvecklingsserver du kan prova att köra sidan på först, men php5 installerat.

Medlem sedan mars 20041 505 inlägg

Här är en guide om att migrera från PHP 4 till 5.
http://www.php.net/manual/en/migration5.php
Och här är kan du se exakt vad som skiljer versionerna åt rent kodmässigt:
http://www.php.net/manual/en/migration5.incompatible.php

Aha, såpass.
Problemet är att jag inte får igång sidan i fråga på min egna dator med PHP5, men det beror på problem med Vista och IIS7.0, det är flera saker som inte funkar här.

Det jag är mest orolig för är att något ska "gå sönder" när jag testar att byta.
Men om det är så det ligger till, så ska jag testa rakt av, och byta tillbaka om något spökar.

Sidan det gäller har inte jag skrivit själv, utan mer eller mindre tagit över, så jag är inte hundra insatt i hur saker är gjorda.

Tack!

Medlem sedan juni 20014 421 inlägg

Installera WAMP då, på one körs ju inte sidan på en iis-server utan på en apache-server.

Medlem sedan juli 2001220 inlägg

Finns lite olika lösningar för att köra båda på samma server. Jag förmodar att one.com har löst det så att när du väljer php4, så skriver de om i din vhost fil att .php ska använda php4.so och på samma sätt om du skulle välja php5.

I det fallet, ska det inte påverka något av det du redan kör. Visst, ett fåtal script rullar inte som de ska under php5, men då kan du ju switcha tillbaka direkt. Ta en backup och prova. Jag ser inga farligheter med det.

Själv har jag kört php5 länge och aldrig haft några probem.

colione skrev:

Installera WAMP då, på one körs ju inte sidan på en iis-server utan på en apache-server.

Är inte WAMP ett paket med ApacheHTTPD, PHP / MySQL?

Om jag ska testa det här, så vill jag helst inte installera dubbla kopior av MySQL, utan isf. endast Apache / PHP5.

Funkar det förresten i Vista?

Något speciellt man ska tänka på vid en sådan installation?

271 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
128 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
139 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
130 ms — ändringar (db)