webForumDet fria alternativet

EXIF tolkare?

Program & appar

11 svar · 709 visningar · startad av M.Cheraghi

Medlem sedan juli 20015 107 inlägg
Frågan#1

Halloj... undrar vart på nätet man kan hitta en EXIF tolkare.
Använder mig utav ASPJPEG's senaste version där man kan plocka fram EXIF från bilderna, dock presenteras dom i sifferform. t.ex

Flash = 16
ExposureProgram = 3

osv. Men jag vill veta vad dom olikla siffrorna betyder för att kunna tolka dom till klarspråk..

10-4

Medlem sedan nov. 200013 890 inlägg

Vad är det du är ute efter? Ett program? En webbtjänster?

Web-Tor skrev:

Vad är det du är ute efter? Ett program? En webbtjänster?

Textdokument går bra också! :) Vill bara veta vad exempelvis siffran 16 står när man plockar ut metadata om blixt på den aktuella bilden. Eller om t.ex siffran 3 när det gäller program står för Mauellt eller Bländarprioritet osv.

En tabell helt enkelt. :)

Medlem sedan dec. 19995 718 inlägg

http://www.opanda.com

Nicrosoft skrev:

http://www.opanda.com

Tack det är i rätt riktning. Dock inte riktigt vad jag letar efter. Jag har ett program (ASP-JPEG) för att hämta ut EXIF från bildens metadata för att sedan publicera detta på en hemsida. Dock får jag ut halvotympliga siffror som t.ex för:

Blixt = 16
Exponeringstid = 3,333334E-02

Vill veta vad dessa värden egentligen betyder, för att kunda mha if-sats själv kunna skriva ut "klarspråk" t.ex:

Blixt = Nej
Exponeringstid = 1/250

Kan du inte klura ut vad nuffrorna betyder om du jämför exif i opanda och i ditt asp-jpg?

Medlem sedan apr. 200312 679 inlägg

Nicrosoft skrev:

Kan du inte klura ut vad nuffrorna betyder om du jämför exif i opanda och i ditt asp-jpg?

Det skulle ju bli rätt jobbigt med alla decimaler och shit.

Vad är aspjpg? Ett program till datorn eller nåt asp-script? Hajar inte.

Det lär väl vara fasta värden för olika exponeringstider. Isf är det ju bara att ta en serie bilder med olika exponeringstider och en med olika bländare så är ju den saken klar.

Medlem sedan apr. 200312 679 inlägg

Nicrosoft skrev:

Det lär väl vara fasta värden för olika exponeringstider. Isf är det ju bara att ta en serie bilder med olika exponeringstider och en med olika bländare så är ju den saken klar.

Sen ska han ta bilder för iso, brännvidd, och sen lista ut hur man skriver ut "capture date". Känns inte som bästa lösningen.

Nej, det är inte den optimala lösningen iaf! :)
Men tack för alla tips hittills, ska forska lite mer i det hela, och kommer jag på något vettigt så lyfter jag denna tråd.

Silfver:
ASP-JPEG är en ASP komponent som en del webhotell har installerade, komponenten ger dig möjlighet att via webben redigera bilder, såsom skärpa, kvaliet cropa, förminska och förstora bilder. Och i den senaste versionen.. 1.9 så kan man även läsa ut EXIF från JPEG's och presentera dom på en webbsida, utan att behöva mata in nuffrorna manuellt för varje bild.

Medlem sedan nov. 200013 890 inlägg

Om du vill ha information om vad siffrorna betyder kan du hitta detta i EXIF specefikationen:
http://exif.org/specifications.html

T.ex:

ExposureProgram
0 = Not defined
1 = Manual
2 = Normal program
3 = Aperture priority
4 = Shutter priority
5 = Creative program (biased toward depth of field)
6 = Action program (biased toward fast shutter speed)
7 = Portrait mode (for closeup photos with the background out of focus)
8 = Landscape mode (for landscape photos with the background in focus)

Tack Tor. Precis det jag letade efter! :)

250 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
119 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
125 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
121 ms — ändringar (db)