Lasp skrev:
Poteta Nu är jag inte mycket för att ringa men jag har mailat båda.
En har svarat redan.
Min tanke är inte att gå över till BBB. har precis blivit kvitt dem.
Utan inlägget är för att folk skall förstå vad som händer, att man defacto är bunden hos en leverantör. Bara det borde motivera en Fri sajt för E-post.
Nu med GMail som samlande begrepp borde det vara rätt.
Du har ju ingen kontroll över Gmail heller. Om 5 år kanske det inte finns.
Det oaktat, så fattar jag inte hur folk kan lägga all sin korrespondens hos Google. Det verkar som man inte riktigt begriper vad Google håller på med.
Googles ambition är att ha kontroll över så mycket information om privatpersoner, företag och annat som någonsin är möjligt. Dom registrerar din korrespondens i Gmail, dina sökningar och andra aktiviteter om du har deras Toolbar, dina shoppingvanor med Google Checkout, dina åsikter med Blogger, din dator med Desktop, dina bilder med Picasa, osv.
Har du ett företag är du ofta beroende av AdWords eller deras PageRank och du ger dom massor med konfidentiell ekonomisk och strategisk information via Webmaster Tools, Patenet Search och andra verktyg.
Ta gärna en titt på arsenalen dom använder för att samla in informationen: http://www.google.com/intl/en/options/ Massor av frestande gratisprogram som i själva verket är dyrare än vad vi kan föreställa oss.
Dom fyller på sin databas med privat information om dig och mig (och dom du skriver till/om) bit för bit och har idag större kunskap om individuella människors åsikter än vad CIA, FBI, KGB och alla informationssamlande organisationer någonsin vågat drömma om.
Redan idag misstänker man att dom tjänar grova pengar på att sälja valda delar till både privata intressenter och myndigheter.
Jag har aldrig varit intresserad av konspirationsteorier utan ansett att det är människor med alltför livlig fantasi och för lite att göra som ser spöken mitt på ljusan dag. Men Googles vedervärdiga strävan att till sist äga all tillgänglig information om folk och företag gör mig illamående. Jag kan tyvärr inte undvika dom helt och hållet, men jag gör vad jag kan för att i alla fall inte GE dom information och skulle aldrig använda Gmail (jo, jag skaffade ett konto när Gmail var nytt och har väl skickat 10-12 mail med det).
Google kommer undan för att folk uppfattar dom som "snälla". Hade Microsoft, USA:s regering eller svenska staten gjort samma sak (eller en bråkdel av det) så hade det blivit ett helsikes liv och ingen j**el hade använt deras tjänster.
Gör det självklara - som någon annan skrev: Skaffa en egen domän och hyr en egen serverplats.
Ojsan, det blev ett långt inlägg... och väldigt engagerat.... :)