webForumDet fria alternativet

kan inte maila med neno (crystone)

Webbhotell & domäner

20 svar · 2 299 visningar · startad av eddy1

Medlem sedan aug. 2001969 inlägg
Frågan#1

Hej...

Har legat några år hos neno.se. Har funkat kanon bra och support brukar fungerar ganska bra..

Nu sedan en tid har jag inte kunnat skicka mail till hotmail adresser. Får bara tillbaka ett mail om att det inte kunnat skickats och att det spärrats..
Ringde upp neno supporten, o gissa. Det var Crystone som höll i detta nu..
Då svarar någon jä*la flumbulle:
Menade på att detta berodde på något recordset, öööh öhhh det var svårt att förklara, sa han.. Och massa flummigt trams, han visste ju inte vad han pratade om..

Sa att alla webhotell hade detta problem och att det inte fanns någons lösning på det än..

tyckte det lät riktigt risigt...

gjorde iallafall en hotmail adress och skickade till den, inga problem..
Någon som kan förklara detta eller haft samma problem??

mvh

Medlem sedan nov. 20014 054 inlägg

Det är tydligen inte bara du som haft problem med att skicka till hotmail-adresser. Däremot gäller det dock inte bara kunder hos Neno.se

Även folk som använt Mail.app i Apple t ex. Eller använt sig av phps mailfunktion.

Läste någonstans att det berodde på att man t ex. måste använda samma domän på avsändaradressen som på domänen man skickar mailet ifrån, funkat för en del ..

Men här kanske det beror på något helt annat..

// red

Beror förmodligen på:

In virtually every case, the problem ended up being that the RDNS records for the person's IIS server did not point to the correct host name (which is required by Hotmail for anti-spamming purposes), and the problem was remedied by simply updating the PTR records as necessary.

However, I have verified that my PTR records are already pointing to the correct host name, so I am still at a loss as to why I am experiencing this problem

Dock så stannade problemen kvar för denna person.

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg

Jag har också haft problem med att skicka mail till vissa mottagare men det har inte bara rört Hotmail, plus att det enbart varit i Thunderbird. När jag kört Nenos webbmail har det fungerat finfint. Skumt som tusan.

Yes. samma här... När jag skickade från webmailen så fungerade det..

Dryden: Har du haft någon kontakt med neno ang detta??

Hur ska man göra för att får samma domän att skicka ifrån som mailen är på??

Medlem sedan nov. 20014 054 inlägg

Ang. det så går det väl att sätta en avsändare på mailet, i mail metoden.

Medlem sedan juli 20044 453 inlägg

Vilken SMTP använder ni, är det Nenos eller er ISP? Min ISP har inte stoppat några portar och därför använder jag Nenos SMTP vilket fungerar utmärkt även till Hotmail-konton. Om ni använder er ISP's SMTP kan jag tänka mig att Hotmails filter reagerar. Har svårt att se att detta är något Neno kan göra något åt.

D.v.s. ger er på er ISP och säg till dem att öppna port 25.

eddy1 skrev:

Dryden: Har du haft någon kontakt med neno ang detta?

Nej, det har jag inte haft.

legis skrev:

Vilken SMTP använder ni, är det Nenos eller er ISP? Min ISP har inte stoppat några portar och därför använder jag Nenos SMTP vilket fungerar utmärkt även till Hotmail-konton. Om ni använder er ISP's SMTP kan jag tänka mig att Hotmails filter reagerar. Har svårt att se att detta är något Neno kan göra något åt.

D.v.s. ger er på er ISP och säg till dem att öppna port 25.

Min ISP har inga blockerade portar så jag kör Nenos egen SMTP, men det hade ju varit en tänkbar lösning eftersom det fungerar att skicka med webbmailen.

Som sagt, skumt.

men grejen är att jag kör med nenos egen..
venus.neno.se och inloggning..

Medlem sedan juli 2001220 inlägg

En av de vanligaste orsakerna till varför hotmail(och flera andra stora bolag) stoppar vissa email, är för att de saknar ptr-record.

Deras mailservar jämför ipnumret du skickat från och kontrollerar att den resolvar mot en riktig domän. Om det inte finns någon rDNS för ipnumret kommer mailet inte att komma fram. Du kan kolla din domän på:

http://dnsreport.com

Om inte crystone har fixat dessa är det ett skämt och du borde byta webbhotell. Att det fungerar från webmailen kan ha att göra med att klienten är inställd på att maila med php inbyggda mailfunktion och inte använder smtp servern.

Finns en del annat man kan kolla också, men kolla detta först, så kan vi komma mer fler tips sen.

Intressant. Jag ska kolla vidare på det här.

Rent generellt vad gäller webbmailen så tycker jag att den går slöare nu än för någon månad sedan. Använder mig av deras "tvåa", oldmail2. Ibland en minuts väntetid, trots noll grafik och annat krimskrams.

Medlem sedan juni 20006 031 inlägg

Jag har samma problem som eddy1.
Använder också nenos SMTP och hotmail returnerar alla mail.

dnsreport.com returnerar:
Host Preference IP(s) [Country]
spam.neno.se. 10 82.96.16.183 [SE]

Skulle vara underbart om det gick att fixa så man kunde skicka till hotmail också.

Medlem sedan juli 20044 453 inlägg

Om ni slår av att använda spamskyddet på domänen, fungerar det då?

Jag har själva försökt få support denna veckan och jag måste säga, som gammal delägare av företaget, att det fungerar pinsamt dåligt. man blir runtslussad överallt och ingen kan hjälpa till. En vanlig simpel sak som att lägga till en domän till ett konto har snart tagit en vecka.

Jag har inte spamskyddet aktiverat.

Ang. supporten så kan jag inte svara på hur det är nu då jag inte har kontaktat dom sedan övergången till Crystone.

Pedda skrev:

Jag har samma problem som eddy1.
Använder också nenos SMTP och hotmail returnerar alla mail.

dnsreport.com returnerar:
Host Preference IP(s) [Country]
spam.neno.se. 10 82.96.16.183 [SE]

Skulle vara underbart om det gick att fixa så man kunde skicka till hotmail också.

Det finns ingen rDNS för detta ip: 82.96.16.183

Så där har du felet, eller i alla fall ett av dem. Hotmail, aol mfl tittar inte ens på mailservern om den inte har ett giltigt ptr-record. Det hjälper alltså inte om ni har det i era dns. Reverse dns, måste ägaren av ip-serien fixa.

Det är en enkel sak för den som administerar ip-serien. Om nu inte Crystone har sina egna utan leasar dem från serverhallen, så får ni ligga på dem att fixa det ASAP.

Det är tragiskt att de inte fixat det, och att de svarar med att det är komplicerat är skitsnack. Ni bör verkligen byta hotell, om de inte fixar detta snart.

Fungerar det från er webmail beror det nog på att den skickar via php mail funktion, och det är möjligt att ip numret för den servern har rDNS.

Det risigaste är att dom inte ens svarat från suppoerten då jag mailade dom för snart 3 dagar sedan....
Men i tråden har det funnits lösningar på problemet i 3 dagar??

Grejen är att jag alltid gillat neno då dom har sjyssta priser är ganska flexibla och supporten har fungerat tillfrdställande...

Men det här hel**tes Crystone... Fan vet om det inte är värt besväret och flytta till ett annat webhotell, även med det arbete som medföljer...

Tack för alla bra lösningar här... Ska dom fan få kastat i ansiktet när jag får tag i dem.....

mvh

Om det är någon som absolut behöver fungerande smtp-servar och inte har tillgång till några från sin ISP(det har de flesta) kan ni pm:a mig så får ni använda mina till neno har löst detta!

Men ring dem och be att få prata med någon ansvarig. Står det att de ska leverera en maillösning så detta är ett avtalsbrott då ptr-record är ett krav för en godkänd mailserver.

Kollade mina inställningar igen i kontrollpanelen.
Och jag hade fel att spamskyddet inte var aktiverat.
Alla mina konton hade det avstängt utom det kontot som skickar flest mail.
Stängde av skyddet och testade dnsreport.com igen och då verkar allt funka fint.
Bara att vänta nu och se om mailen börjar returneras eller inte.

Rekommenderar alla som använder neno att stänga av spamskyddet.
Har senaste dygnet skickat ut ett 50-tal mail till olika hotmailadresser utan några returer. (y)

Medlem sedan okt. 2004502 inlägg

Betyder det att med spamskyddet aktiverat kan kunder hos Neno inte skicka mail till hotmail? Och vi pratar om ett spamskydd som Neno tillhandahåller för avsändaren - inget spamskydd på hotmail?

Vore fint om nån hade lust att förklara vilket spamskydd som används och varför det hindrar utgående epost.

Det är neno som tillhandahåller spamskyddet.
När jag stängde av spamskyddet så visar dnsreport.com att det är olika mailservrar som används beroende på om spamskyddet är aktiverat eller inte. Verkar som att den ena har en del felaktiga inställningar.

263 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
118 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
141 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
119 ms — ändringar (db)