webForumDet fria alternativet

För nätverksgurus: Datorns "internethastighetsinställningar". Mystiskt resultat.

Nätverk

2 svar · 488 visningar · startad av Danne V

Medlem sedan aug. 20068 090 inlägg
Frågan#1

Hej,

Jag måste fråga om det finns nån nätverksexpert här som kan berätta varför det blir så här...

Är på Mac OS X och har 28 mbits lina. Aktuell systemversion är 10.4.10. Kan ställa in datorns nätverkskonfiguration mer eller mindre som jag vill med hjälp av bl.a. ett program som heter MacPilot.

Jag kan bl.a. välja mellan tre olika grundinställningar. När jag mäter med TPTest 5.0 på de olika får jag följande resultat:

1. MacPilots egen inställning för "broadband" ger ca 10,3 mbits
2. Defaultvärdena för system 10.4.10 (ddet nuvarande alltså) ger ca 10,8 mbits
3. Defaultvärdena för system 10.4.0 (tidigare system) ger hela 15 mbits.

Se screenshots nedan för detaljer.

Hur kan det komma sig att de gamla systemvärdena ger så mycket snabbare anslutning i praktiken trots att värdena är lägre? :q

EDIT: Jag har gjort testet flera ggr för att vara säker. Värdena kan variera litegrann upp och ner, men inbördes förhållanden är desamma hela tiden.

10.4.0-default.jpg10.4.10-defaults.jpgBROADBAND.jpg
Medlem sedan juni 20034 013 inlägg

TCP funkar så att den kontrollerar att det som skickats stämmer med det som kommit fram. Det flödar alltså inte data bara i en riktning som med UDP, utan i båda. Servern skickar lite grann till dig, din dator beräknar en kontrollsiffra och skickar tillbaka. Stämmer det inte så skickar servern samma sak igen.

"Lite grann" i fallet med TCP är 1460 bytes.

Men, dagens överföringshastigheter är ju så höga att det skulle gå betydligt långsammare om man bara skulle ta emot 1460 bytes åt gången, skicka tillbaka kontrollsiffra som kontrolleras innan nästa del skickas. Därför har man en buffert som man fyller först och kontrollerar allt på en gång.

Som du förstår så gör ju en för liten buffert att det går långsammare, men som du nu märkt så gör ju även en för stor buffert att det går långsammare.

Den optimala storleken på bufferten är bandbredden du har till servern du ska kommunicera med multiplicerat med tiden det tar för data att gå fram och tillbaka. Ping-tiden med andra ord.

Säg nu att du kan komma upp i 20 Mbit/s mot TPTEST-servern och att pingen är 10 ms. Då bör bufferten alltså vara: (20/8) * 0,01 = 25,6 kB = 26214 bytes.

26214 bytes ligger ganska nära 32768 som du har i den snabbaste inställningen, och ganska långt ifrån 62500 och 98304 som du har i de långsammare inställningarna och som alltså är för mycket.

Men observera alltså att det är för mycket för testservern. Det är inte säkert att det är för mycket när du laddar ner från andra ställen. Jag menar, skulle ping-tiden ligga på 50 ms i stället, då behöver du ju större buffert (131072 bytes), ja till och med större än den största inställningen du har nu.

Medlem sedan aug. 20068 090 inlägg

Vojne, vojne!!!!

Tack för kanonbra (tror jag) och uttömmande svar!!!! (y)
Jag återkommer senare med en o annan följdfråga tror jag....

260 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
122 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
124 ms — ändringar (db)