Är det någon som vet om det är värt (läs: viktigt) att lägga sig på en bra rankning på Google PageRank, eller om det bara är nån "cool grej" som Google har hittat på?
Har en kund som insisterar på att ha en hög rankning, men jag vet inte. Påverkar det sökmotorvänligheten, eller vadå?
Pagerank visar hur många sidor som länkar till din (större sidor värderas högre), ingenting annat. Googles algoritm för att bestämma ranking är mycket mer komplicerad så Pagerank ger bara en liten indikation om hur populär ens sida är att länka till.
Att andra länkar till din sida är viktigt men det ska då vara sidor med liknande innehåll. Om slashdot.org (som har pr 9) skulle länka till din sida om hamstrar skulle du få mycket högre pr, men det skulle inte påverka rankingen särskilt mycket.
Googles Page Rank är en (i mitt tycke) idiotisk "uppfinning" eftersom den ger en helt felaktig uppfattning om vad det egentligen är. Den borde heta "Inkommande länkar" istället, eftersom det är det enda det handlar om. Alltså: Google Page Rank räknar bara antalet länkar på andra sajter som pekar till en viss sida på din egen sajt (bäst att tillägga: Såvitt jag vet i alla fall).
Sen tror jag att Googles Page Rank inte jämför liknande sidor. Alltså: Du kan ha världen viktigaste sida om nånting udda som t.ex. osthyvlarnas utveckling i Halland under senare delen av 1800-talet och om nån söker på det, så kommer du alltid som nummer ett vid ett vanligt sök (s.k. "organisk" sökning).
Men trots att din sida är den bästa och mest besökta i hela världen om just detta udda ämne, så har du kanske inte så många inkommande länkar. Ändå så jämförs den med t.ex. Yahoo.com och andra sajter som har miljoner inkommande länkar medan din sajt kanske har hundra "kvalitetslänkar". Det ger alltså en enormt skev bild av verkligheten.
"Vanlig" ranking kallas för SERP (Search Engine Result Position) och när den räknas ut tar den hänsyn till hundratals (tusentals?) faktorer, där antalet inkommande länkar bara är en.
Du kan alltså sökmotoroptimera och få upp SERP, men bara att ordna inkommande länkar för att höja Google Page Rank är omöjligt (med undantag för t.ex. kataloger osv)
Men återigen: Det är bäst att jag garderar mig. Jag har inte läst om detta på väldigt länge, så kanske jag missar nån teknisk detalj eller nåt annat helt och hållet. Är i alla fall tämligen säker på att det är så här det funkar i det stora hela.
EDIT: Oj, medan jag skrev så postade foks detsamma, men blev inte så mångordig.
EDIT EN GÅNG TILL: Hittade en väldigt detaljerad förklaring om hur Page Rank räknas ut, om nån är intresserad; http://www.answer.co.za/2An1A1Id3rY3
267 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e