webForumDet fria alternativet

Webhotell med PHP5

Webbhotell & domäner

12 svar · 888 visningar · startad av Troxy

Medlem sedan mars 20041 505 inlägg
Frågan#1

Hej, min förening är på jakt efter ett webhotell med stöd för PHP5 med tillhörande PDO samt MySQL.
De hotell som vi sneglat på är One och Aleborg, som båda kan erbjuda detta.
Själv är jag ju övertygad om att Aleborg är ett bättre val.
Men tyvärr så är vi en liten ideell förening med begränsad ekonomi och då tvingas man välja efter plånboken.
De andra styrelsemedlemmarna vill välja One pga. priset.
Men man får ju vad man betalar för, eller?
Finns det andra stabila webhotell med PHP5, PDO och MySQL under 1000 kr per år?
Tacksam för svar.

Medlem sedan juni 20014 421 inlägg

Välj inte one, enligt egen erfarenhet så är deras databas-servrar otroligt långsamma. De kör även php i safe mode. De har även en förmåga att stänga ner en site "godtyckligt". Dessutom suger deras avtalsvilkor.

Medlem sedan aug. 20068 090 inlägg

Håller med Collone om One.com.
Men varför begränsa sig till svenska hotell? Så länge du kan läsa och skriva engelska så finns det hundratals bra hotell till lägre priser utomlands. Fundera ut hur mycket diskutrymme och bandbredd ni verkligen behöver, eftersom det har en avgörande roll i prissättningen, och börja leta.
Jag använder kualo.com sedan flera år där jag har ett återförsäljarkonto (har 5-6 sajter hos dom) och är otroligt nöjd. Men dom har iofs inte MySQL 5, utan 4 som standard eftersom jag tror 5:an haft lite problem med stabiliteten. Men om jag inte minns fel så ger dom access till 5:an också om man vill.
Kanske är dom lite dyra (?), men det är i alla fall en början....

Medlem sedan dec. 20041 043 inlägg

Jag skulle ha tagit Aleborg direkt, ligger där själv och är mer än nöjd.
I och för sig ligger priset en aning över Er budget men det har Ni igen.

Medlem sedan mars 20041 505 inlägg

Alltså det handlar ju om drygt 500 fjuttiga kronor mer per år om vi väljer Aleborg.
Måste övertala de andra :P

colione skrev:

De har även en förmåga att stänga ner en site "godtyckligt". Dessutom suger deras avtalsvilkor.

Jo just avtalsvillkoren är skumma, speciellt det som rör trafiken.
På förstasidan på One så står det såhär om "fri trafik":

One skrev:

Trafik är ett uttryck för, hur mycket antalet av besökande på din webbsida och din
användning av email drar på serverns resurser. One.com erbjuder sina kunder fri trafik.

Sen om man läser det finstilta:

One skrev:

One.com har vanligtvis fri trafik på alla webbhotell. Det förutsätts dock att förbruket av trafik är normalt och att trafiken inte
stör andra kunders trafik. Vid tillfälle av att andra kunders trafik störs har One.com rätt att utan förvarning stänga kundens
webbhotell och kräva kompensation för trafik förbruket. One.com förbehåller sig rätten att bestämma ifall andra kunders trafik
störs.
Vid tillfälle av att kundens webbhotell stängs återbetalar One.com inga förskottsbetalda abonnemang.

Väldigt luddigt. Vad är "normal" trafik liksom??? :q
Det finns ju helt olika typer av hemsidor som drar olika mycket trafik.

Medlem sedan dec. 20041 043 inlägg

Detta innebär ju att One.com i princip kan stänga av Dig som kund när dom tycker att dom vill ha mer betalt för den tjänst dom redna lovat Dig från start.

Detta kan klassas som tämligen oseriöst, därför bör varningen kvarstå...

Medlem sedan juni 20014 421 inlägg

För att ta ett gammalt talesätt:

Ibland har man inte råd med det billigaste alternativet.

Dvs, i slutändan kostar det mer att vara snål. I detta falet skulle det vara applicerbart om dem skulle behöva utöka, men även på responstiden på siten, tar det mer än fyra sekunder att komma in på en site upplevs den ofta som slö vilket leder till att besökare inte vill besöka sidan igen etc.

Medlem sedan maj 20071 061 inlägg

Jag ligger själv på
http://www.scorpiondata.com/
och är mycket nöjd med vad jag får för det lilla priset. Det jag använder är i standard med FSData som jag låg tidigare (då med mitt företag, nu har jag bara en privat domän)

Scorpiondata är ett svensk företag (finns säkert massa liknade företag) som ägs av några dataintreserade killar (verkar det som). Jämförelsen mellan FSData och Scorpiondata är att jag upplever det lite segare på Scorpiondata. Om detta beror på min nuvarande privat-bredbands-leverantör eller på att kostnaden som är på ca 30kr/månad nu jämfört med ca 150kr/månad på FSdata kan jag inte utala mig om. Men man får ju vad man betalar för så :)

Suporten är okej på båda ställena, nästan likvärdig. Snabba svar på e-mail på dumma frågor till mer kompliserade. Dock vet jag inte om Scorpiondata har allt du vill ha. Kolla upp dom genom deras hemsida.
Ang hastighetetn är det ju bara att prova deras kunders sidor.

(För att inte göra detta messet som ett reklam mess vill jag än en gång påpeka att det finns säkert massa småleverantörer där ute som är minst lika bra om inte bättre.)

Medlem sedan juni 20015 009 inlägg

Ligger själv hos scorpiondata. Finns både mysql 4 och 5 (dock inte mysqli extension till php men jag har frågat och de har sagt att det ska komma).

Medlem sedan aug. 20068 090 inlägg

Scorpiondata har hyfsade grejer.
Tyvärr har dom den utan jämförelse sämsta support jag någonsin varit med om. Genomsnittstiden för svar under den tid jag var kund hos dom (i februari i år) dom låg på 3 dagar (just det: TRE dagar...) :o

Medlem sedan maj 20071 061 inlägg

När du nämner det har jag också varit ute för långa väntetider så som 3 dagar. Ett e-mail måste dom helt glömt för det tog nog 1 månad innan jag fick svar på det. Dock så anser jag att suporten är rimlig med tanke på kostnaderna.
Ang. frågorna så är dom frågor det tagit tid för frågor som inte kräft snabba svar. Rena "hjälp, min sida ligger nere!" frågor har jag inte behöft ställa, däremot "Denna fakturan är felaktig" har jag ställt och fått snabbt svar på (och mycket rimligt svar också :). Så dom verkar besvara e-mailen efter digniteten på frågorna i dom :) . Det är min spontana kännsla.

Medlem sedan jan. 20023 327 inlägg

Aleborg utan tvekan, jag har ingenting att klaga på. Supporten är suverän vilket är viktigt när man hyr plats på en server.

Medlem sedan juli 2001220 inlägg

Som någon nämnde ovan så finns det gott om webbhotell utomlands som har bra mycket bättre priser än ni oftast hittar i sverige.

Visst, supporten får ni köra på Engeska, men om det går bra är jag övertygad över att ni inte lär märka någon skillnad i hastighet mot tjänsteleverantörer i England mot Sverige.

Du kan kolla in dessa två exempel som är populära på stora webbhotellsforum!

http://www.supanames.co.uk
http://www.myacen.com

270 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
125 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
143 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)