Jag undrar bara om jag har fattat detta rätt. :r
I en annan tråd fick jag tips om var man fick hämta gratis CSS-skript. När jag kollade på den sidan står det att det är gratis men killen som har sidan får in lite pluringar via annonser.
För att stödja hans verksamhet, ska jag då bara klicka på annonserna? Eller måste jag även beställa något på sidorna han gör reklam för? Om det räcker med att klicka, är det då inte väldigt lätt att "fuska" och låta något program eller liknande klicka fyrtioelva gånger?
Bara lite funderingar så här på söndag förmiddag.
Google Adsense, som programmet heter, tar mycket riktigt betalt via klick (så kallad Pay-Per-Click, eller PPC).
Det har förekommit (och förekommer) fusk som du nämner, men Google påstår sig kunna skilja mellan riktiga och falska klick. Bland annat har vissa webbplatsägare fått sina annonskonton avstängda för fusk, andra dessutom utan att ha varit del av fusken (enligt egen utsago i alla fall). Hur som helst så tjänar ju Google en andel av klicken, så helt oekonomiskt är fusket nog inte för dem heller.
Andra annonsnätverk med PPC fungerar på samma sätt, fast jag vet inte hur pass utnyttjade de är.
Nej! Du bör klicka på reklam som du är intresserad av. Känner du för att bidra finns det oftast möjligheter att donera pengar.
Varför?
För mig ser det ut som ett enkelt sätt att hjälpa till. Att donera pengar blir ju genast lite krångligare jämfört med att klicka en gång på en länk. Dessutom slipper jag ju betala för min "tjänst".
Varför?
För mig ser det ut som ett enkelt sätt att hjälpa till. Att donera pengar blir ju genast lite krångligare jämfört med att klicka en gång på en länk. Dessutom slipper jag ju betala för min "tjänst".
Man tjänar alltså inte många ören på en klick. Beroende på annonsen, så rör det sig om 5-50 öre eller nåt. Normalt ligger det väl på 15-20 öre skulle jag tro. Däremot tjänade Google minst lika mycket på klicket, och om man ska stödja dom ytterligare med tanke på att dom vill äga all information som finns om allt och alla kanske är värt att diskuteras, men på annan plats....
Så om man verkligen vill ge stöd, så kanske man ska donera via t.ex. PayPal eller nåt....
Man tjänar alltså inte många ören på en klick. Beroende på annonsen, så rör det sig om 5-50 öre eller nåt. Normalt ligger det väl på 15-20 öre skulle jag tro. Däremot tjänade Google minst lika mycket på klicket, och om man ska stödja dom ytterligare med tanke på att dom vill äga all information som finns om allt och alla kanske är värt att diskuteras, men på annan plats....
Så om man verkligen vill ge stöd, så kanske man ska donera via t.ex. PayPal eller nåt....
Jo, jag förstår resonemanget.
Om det hade varit en produkt som hjälpt mig mycket, eller som man t.o.m. kunde tjäna pengar på (i jobbet t.ex.) så hade jag självklart donerat. Men nu handlar det om en sak som jag testar mest för att det är kul. Då kommer det i lite annan dager. Om det är så enkelt att bidra med något som att klicka på en länk så hjälper jag gärna till men jag tycker inte det är värt att betala för.
263 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25