webForumDet fria alternativet

Lite insideinfo (?) om Loopia

Webbhotell & domäner

25 svar · 1 638 visningar · startad av Forsgren

Medlem sedan maj 200723 inlägg
Frågan#1

Hej, nu har jag äntligen tagit mig ork att regga mig här på forumet, vet inte varför det inte blivit av tidigare egentligen. :p

Hur som helst så tänkte jag börja med att bidra om lite information jag fått direkt från Loopia angående deras kommande förbättringar, jag har inte sett den någon annan stans på nätet eller i media så jag bestämde mig för att skriva en artikel om Loopias kommande uppgraderingar själv.

Vad tror ni om detta? Innebär det att Loopia nu är (eller ja, kommer att bli) ett av de mest attraktiva valen bland de svenska webhotellen? Personligen tycker jag onekligen det. Skulle vara trevligt om de lade in RoR med så att man kan testa att leka lite med det.

Hoppas att informationen kan komma några personer till nytta

Medlem sedan juni 20019 024 inlägg

Större lagringsutrymme och fri uppsägning. Verkar väl hänga med övriga branschen (eller rättare sagt kraven från konsumenterna).

Lagringsutrymmet var den anledningen jag var tvungen att lämna Loopia. Det blev helt enkelt extremt mycket dyrare att köpa till utrymme än att byta leverantör.

Pace skrev:

Större lagringsutrymme och fri uppsägning. Verkar väl hänga med övriga branschen (eller rättare sagt kraven från konsumenterna).

Jo, helt klart. Det känns som att de gör ett toklyft nu däremot. Vad jag förstod det så skulle avtalen inte ens vara månadsbundna, utan man skulle mitt i månaden kunna säga till om att man inte vill ha kvar sitt konto. Personen jag pratade med kan ha uttryckt det lite lattjo med iofs...

Pace skrev:

Lagringsutrymmet var den anledningen jag var tvungen att lämna Loopia. Det blev helt enkelt extremt mycket dyrare att köpa till utrymme än att byta leverantör.

Det var också den biten som gjorde att jag var på väg att byta nu, men det verkar inte behövas längre :)

Medlem sedan apr. 200312 679 inlägg

Relevant artikel

http://www.idg.se/2.1085/1.107614

silfver skrev:

http://www.idg.se/2.1085/1.107614

Jo, just den biten har nämnts. Fast där framgick det inte riktigt att man skulle kunna säga upp när som helst, det lät mest som att "Nu behöver du inte säga till tre månader innan avtalet löper ut", tyckte jag.

2 GB utrymme ser jag fram emot som tusan i alla fall! :bire

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Där ser man. Man kanske skall fundera på att byta hotell då?

Jag ska byta webbhotell i höst, då mitt konto går ut. Det känns inte så bra alls att behöva göra detta eftersom det är jättemycket jag måste flytta. IMAP, sql och ftp. Men det går förhoppningsvis ganska smärtfritt.

Jag tror det blir antingen Aleborg eller Loopia. Beroende på hur deras erbjudanden ser ut då. :)

Medlem sedan dec. 2001873 inlägg

Klockrent! :OO

– Vi får leva på att vi är bra istället, säger Joakim Frid, vd på Crystone.

Tidigare har dom alltså levt på sina automatiska förlängningar av avtalen. :birp Kul hur man kan bygga en verksamhet. :OO Man har en del att lära sig om hur man kan bygga upp sitt företag här alltså... :x

Medlem sedan apr. 2006927 inlägg

Frågar du mig är Loopia inget att ha i dagsläget. vi ska i nte ropa hej än, det har än sålänge inte skett en uppdatering av varken utrymme eller supportens kvalitet.

De har prata om uppdatering i snart 2år. Så lite verkstad och mycket prat är vad det är.
Men jag byter till loopia den dagen dom får rimliga priser till relevant utrymme.

Har idag aleborg och där kan man knappt köra joomla som jag gör. Är rent sagt uselt på detta.

Medlem sedan sep. 2006867 inlägg

Jag kör Loopia och tycker det är lysande, kör både UNIX och Win, har installationer med Joomla, Wordpress, Movable Type, Pixelpost, Symphony, Expression Engine och allt fungerar som en klocka. Har bara positiva erfarenheter av supporten också.

Har förvisso inte hårdkört någon av installationerna förutom WP men det rullar på bra.

Medlem sedan feb. 20034 441 inlägg

micke_nkpg skrev:

De har prata om uppdatering i snart 2år. Så lite verkstad och mycket prat är vad det är.
Men jag byter till loopia den dagen dom får rimliga priser till relevant utrymme.

Vad då för uppdatering?
När jag blev kund hos Loopia -02 (eller det var nog tidigare) så var deras nya kontrollpanel på G.
Dom höll det löftet och lanserade denna exakt på dagen då det var sagt.

Supporten är den bästa jag haft att göra med, riktigt kunniga och trevliga dom gånger man varit tvungen att ringa om något.
Däremot har jag som många andra varit lite tveksam till just utrymmet. Då jag blev kund var det 20Mb som gällde, vilket senare blev 50 och som det är nu 100 för privatpersoner.

Men jag tycker att deras rätt höga priser har varit okej ändå, tack vare bla. supporten och driftsäkerheten.
Om dom nu ska öka på till 1G och senare även till 2G, då kommer jag förmodligen aldrig byta hotell.

Klockrent!

Medlem sedan juni 20019 519 inlägg

Jag har inte heller haft några problem alls av Loopias support, trevlig personal och svarat mig snabbt och korrekt på alla mina frågor jag någonsin ställt. (y) för loopia enligt mig ;)

Medlem sedan dec. 199919 074 inlägg

Det där är ju saker som Aleborg haft länge & dessutom pressat övriga webbhotell om!?
Aleborgs senaste blogginlägg är dessutom intressant läsning: http://www.aleborg.se/blogg/?p=22 samt deras nya avtal: http://www.aleborg.se/default.aspx?id=0.1.3

Medlem sedan juni 20019 024 inlägg

Jag tror det är bra för branschen i helhet. Man kan lättare testa alternativa webbhotell och samtidigt snabbt lämna dem. Leverantörerna måste göra lite mer för att behålla kunderna. Det borde gynna alla.

Ungefär som avskaffandet av LAS. Det gick ju bra för Danmark.

Medlem sedan okt. 200617 inlägg

Jag ser inte att det du skriver skulle göra att jag skulle gå tillbaka till Loopia. Har idag Aleborg som webbhotell och i och med att de nu har förbättrat sitt användaravtal (fick mail om det idag) så är de båda hotellen likvärdiga. Jag har idag 2 GB hos Aleborg så det är ju ingen anledning till att gå till Loopia.

Jag körde Loopia innan men lämnade dom eftersom jag inte ansåg att de skötte sig. Jag ahde rätt ofta problem med supporten, de skickade felaktiga fakturor, hotade med inkasso på fakturor som jag inte ens hade fått och inte borde ha fått.

Rent ut sagt väldigt oseriösa med andra ord.

onzo skrev:

JJag ahde rätt ofta problem med supporten, de skickade felaktiga fakturor, hotade med inkasso på fakturor som jag inte ens hade fått och inte borde ha fått.

Jo, rätt intressant hur man kan bli behandlad så olika, men så är det ju ibland.

onzo skrev:

Jag ser inte att det du skriver skulle göra att jag skulle gå tillbaka till Loopia. Har idag Aleborg som webbhotell och i och med att de nu har förbättrat sitt användaravtal (fick mail om det idag) så är de båda hotellen likvärdiga. Jag har idag 2 GB hos Aleborg så det är ju ingen anledning till att gå till Loopia.

Jag körde Loopia innan men lämnade dom eftersom jag inte ansåg att de skötte sig. Jag ahde rätt ofta problem med supporten, de skickade felaktiga fakturor, hotade med inkasso på fakturor som jag inte ens hade fått och inte borde ha fått.

Vad betalar du för dina 2GB?

silfver skrev:

Vad betalar du för dina 2GB?

Hmm, det verkar kosta med 2Gb hos dom enl. prislistan.
Först privatpaketet och sen 3x1350:- / år vilket är 0.5 vardera.

Eller aha, nu såg jag att dom har ju 2Gb på deras företagspaket för ca. 1650:- / år.
Då är det plötlisgt inte så mycket pengar ;)

http://www.aleborg.se/default.aspx?id=0.2.1.1&aid=18

Det är det jag inte förstår, att det ska vara så jäkla dyrt med lite extra utrymme. :l Jag behöver i alla fall 1Gb.

346 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
200 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
143 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
198 ms — ändringar (db)