webForumDet fria alternativet

Konkurrent till blocket?

Webbutveckling

39 svar · 3 673 visningar · startad av djnex

Medlem sedan dec. 200616 inlägg
Frågan#1

Jag är trött på att blocket skall hålla på och ta betalt och missbruka sin makt på det sätt dem gör. Bara för att dem är störst så anser dem att dem kan ta ut upp emot 100:- för en annons. Inte nog med det skall man redigera sin annons så kostar ju också det pengar.

jag tycker att det borde vara gratis att annonsera på nätet. Finns det någon som känner till någon ny annons sida som kan bli blockets nästa konkurrent?

Medlem sedan apr. 2002272 inlägg

du kan ju alltid kolla på https://www.pressatpris.se de erbjuder sina tjänster gratis. De är inte stora som blocket, men men..

WOW, det må jag säga det där var den finaste annons sidan jag sätt ännu. Och att den är gratis, bara det borde ju vara nog. Jag skall lätt börja använda den och även rekommendera den för alla jag känner. Orka lägga ut massa pengar när man kan få det gratis!

Medlem sedan juni 20031 837 inlägg

ett problem är att det inte finns några annonser, klickade på några olika län men lyckades inte hitta några annonser.

vad gör det om det är snyggt och gratis men ingen som hittar annonsen?

jag betalar hellre lite för att kunna sälja snabbare och kanske även få ett högre pris för det jag ska sälja i och med att det är många fler som kan se annonsen.

Vad gör 100kr om du säljer en t.ex. bil eller något annat som kostar mycket.

det kostar ju inte 100kr för alla annonser på blocket utan bara vissa kategorier.

Medlem sedan feb. 2007161 inlägg

Pressatpris verkar ju dock vara helt nystartat(april 07), betydligt trevligare design är Blockets anno 1990.

Medlem sedan sep. 2006867 inlägg

Problemet kommer väl att vara att dom som skapar sådana här siter vill tjäna pengar så om Pressatpris blir stora så kommer det att kosta 100 kr där med och innan dom är stora är det svårt att hitta saker där. Så blocket KAN ta betalt för att dom är så stora.

Medlem sedan aug. 20068 090 inlägg

djnex skrev:

jag tycker att det borde vara gratis att annonsera på nätet.

Och du är väl konsekvent i din uppfattning och skänker naturligtvis bort vad det nu är du ska annonsera ut, va? Inte ska du väl ta betalt?

Medlem sedan juni 2002256 inlägg

djnex skrev:

Jag är trött på att blocket skall hålla på och ta betalt och missbruka sin makt på det sätt dem gör. Bara för att dem är störst så anser dem att dem kan ta ut upp emot 100:- för en annons. Inte nog med det skall man redigera sin annons så kostar ju också det pengar.

jag tycker att det borde vara gratis att annonsera på nätet. Finns det någon som känner till någon ny annons sida som kan bli blockets nästa konkurrent?

Det är det. Skaffa ett konto hos ett gratis webbhotell, skriv ihop en annons (i *.txt-fil om du så vill) och lägg upp. Eller gör en bild av annonsen och tanka upp på flickr.com.

Men räkna inte med att det strömmar in anbud, eller att någon ens ser annonsen.

Vill du däremot ligga på en etablerad annonssajt som faktiskt hjälper dig att kränga dina prylar, så är inte 20 kronor något att gnälla på. Det är inte direkt att webbplatserna sköter sig självt.

Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg

100:- är inte så farligt om man jämför med vad de traditionella medierna tar..

tex.

http://sydsvenskan.se/info/article133136.ece?context=print skrev:

Annonsexempel: 3 rader + rubrik i Sydsvenskan (1 införande)
Prylar 60 kr
Motor (ej tillbehör) 200 kr
Båt (ej tillbehör) 200 kr
Tillbehör Motor 60 kr
Tillbehör Båt 60 kr
Bostad (köpes, säljes) 350 kr
Bostad (hyres, bytes) 200 kr

http://www.svd.se/annonsera/privat/mojlig_index.asp skrev:

Priser
Bil. Alla dagar, bästa dagar tor, lör, sön
5 rader = ca 150 tecken + bild.
Därefter 100:-/rad
1 inf 3 inf 9 inf
100:- 300:- 500:-
Tilläggstjänster

Fet stil 		Ram 		
  100:- 		100:-
Medlem sedan apr. 2002272 inlägg

förmodligen kommer de också ta betalt som blocket, iaf kul att se att någon försöker.

Medlem sedan nov. 200013 890 inlägg

Gratisgenerationen slår till igen...

djnex, kan inte du själv starta en gratis annonssida?

jag tycker bara det är skoj att andra ändå försöker att skapa ett alternativ till blocket. Det hade ju varit riktigt coolt om någon hade kommit o tagit över marknaden från blocket. Idag behöver man inte ta betalt av privat personer tycker jag iaf. Det skulle vall racka om dem tog betalt av företag och fick pengar för reklam annonser, banners.

ja om ni talar om för mig hur ja ska gå tillväga och vilket som är det bästa sättet att marknadsföra på så skall jag nog kunna få ihop något. Men ni måste ändå medge att https://www.pressatpris.se har sjukt snygg design och att det är gratis är aldrig fel, iaf inte när det gäller privat personer.

Medlem sedan nov. 200013 890 inlägg

djnex skrev:

Det hade ju varit riktigt coolt om någon hade kommit o tagit över marknaden från blocket.

Om pressatpris.se är bättre än Blocket är det jättecoolt om dom tog över marknaden. Annars kan det kvitta för min del.

djnex skrev:

Idag behöver man inte ta betalt av privat personer tycker jag iaf. Det skulle vall racka om dem tog betalt av företag och fick pengar för reklam annonser, banners.

Då är det ju bara för dig att sätta igång och lära dig bygga webbsidor och marknadsföring. Det är fritt fram för dig att bygga en gratis annonsplats.

djnex skrev:

Men ni måste ändå medge att https://www.pressatpris.se har sjukt snygg design

Vad spelar designen för roll om där inte finns några vettiga annonser? Det är väl ändå innehåller som är intressant?
Som man brukar säga:
- Content is king!

Det stämmer det du säger med att inheållet spelar en stor roll. Jag satt nu och funderade en del på vad som kan vara bästa sättet att marknadsföra. Kom inte på något direkt bra sätt att nå ut till många kunder. Särskillt om man inte har så mycket pengar, vet inte hur stort kapital dem på pressatpris har men man borde väl kunna hitta på något smart. Genom internet borde man ju kunna sprida reklam då det kan vara gratis och att man kan nå till folk över hela världen.

Några funderingar någon?

Medlem sedan dec. 20014 239 inlägg

Ja tänk om allt var gratis! Ingen får ta betalt för någonting. Mat, kläder, tjänster, sjukvård ja allt ska vara gratis. Ta bort allt var pengar heter.

Då skulle jag flyga till ett varmt land med en trevlig strand och dricka min drink...

Men vad ända in i .. Alla andra är ju där också, nu kommer flygkaptenen hon med. Vem ska flyga oss hem?.. Jaja det spelar ingen roll det är ju gratis.

*Förlåt* Jag kunde bara inte låta bli att plita in det.

Jag säger inte att allt behöver vara gratis på denna jord och inte heller på annonssidor. Men om man tänker på google, rätta mig om jag har fel så lyckades ju dem slå igenom när det redan fanns väl etablerade sökmotor på nätet och vad jag vet så erbjuder dem sina tjänster gratis för privarpsersoner medans dem tjänar in pengar på företag och reklam. Så vad jag menar är att det borde även kunna fungera med annons sidor. För om det är gratis så borde det bli ett större kund flöde. Visst att sidan nu är helt ny och därför knappt har något besök eller annonser men om dem får jobba lite på det så tror jag lätt att det kan bli något. Skall bli skoj att se hur det utvecklas.

Medlem sedan mars 20024 456 inlägg

Sen skulle man ju kunna fråga sig varför DU ska tjäna pengar men inte blocket, Varför ska Blocket hjälpa dig att sälja DINA prylar och inte få något för det?

När jag säljer mina prylar på deras sida så skapar det trafik. Ju mer trafikflöde en hemsida har desto mer pengar kan dem få in på försäljning av reklamplats.

Medlem sedan mars 20024 456 inlägg

djnex skrev:

När jag säljer mina prylar på deras sida så skapar det trafik. Ju mer trafikflöde en hemsida har desto mer pengar kan dem få in på försäljning av reklamplats.

Visst e det så, Men vad jag kan se så har inte blocket överdrivet med reklam på sin sida, Och har kanske istället valt att ta betalt för sin tjänst, Och perosnligen så betalar jag helldre några kronor än att blocket skulle fylla hela sidan med reklam...

259 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
119 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)