webForumDet fria alternativet

Temporärt internet

Bredband & telefoni

11 svar · 674 visningar · startad av tHorSeYE

Medlem sedan juli 200255 inlägg
Frågan#1

Tjo!

Jag kommer att bli av med min ADSL-uppkoppling fr.o.m. 1 maj, och ska under sommaren flytta från lägenheten. Jag tänkte höra om någon har koll på om det finns bra temporära lösningar för att surfa? Jag har inte någon 3Gtelefon/3G-kort i datorn, men det verkar ändå vara ett rätt schyst alternativ att införskaffa för att ha internet under en månad ungefär.

Någon som har förslag på alternativ att ta till för att kunna surfa under maj månad? Det får med andra ord inte vara någon bindningstid, och gärna inte alltför dyrt. Det är inte hastighet jag är ute efter nu, utan endast nätåtkomst.

Medlem sedan okt. 20031 000 inlägg

56k-modem då? Finns väl massor av abbonemang fortfarande som inte har nån bindningstid. Glocalnet, Spray, Telia har säkert kvar sitt...
Trots allt lite kult med 56k, mitt står framme fortfarande och samlar damm :)

Medlem sedan juni 20014 421 inlägg

Nu när tdc har lagt ner sina abbonemang för privatpersoner hittar inte jag många leverantörer utan bindningstid/uppsägningstid. Jag tror ditt bästa alternativ är att teckna ett tre trådlöst bredbandmodem. Väljer du högsta hastigheten (3.6 mbit) och 12 månaders tid på modemet kommer du upp i 300 bagis i månaden. Väljer du lägsta hastigheten (0.384 mbit) kommer du upp i 200 kronor.

Visserligen får du bindningstid då, men du kan ju använda det i princip varsom så du är inte bunden till någon plats.

Jag har en kompis som har det och han är supernöjd.

Haha, jo det var ju ett alternativ jag funderade lite över också, men jag kom fram till att alla gamla 56kmodem var slängda... Fast det kanske går att komma över för en billig penning?

Medlem sedan sep. 2006284 inlägg
Medlem sedan juni 20014 421 inlägg

Clas ohlson har modem...
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=250080

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Kolla med någon granne som har trådlöst!

Medlem sedan dec. 20041 043 inlägg

Lasp skrev:

Kolla med någon granne som har trådlöst!

Hoppas Lasp inte uppmanar till en olaglig handling här nu... :moose

Det är faktiskt INTE tillåtet att "låna ut" uppkoppling till grannarna, men det "kan" ju hända att du råkar snubbla in på ett WiFi i huset där du bor och att du "råkar" hitta WEP-nyckeln.

Medlem sedan maj 20007 492 inlägg

Spook skrev:

Hoppas Lasp inte uppmanar till en olaglig handling här nu... :moose

Det är faktiskt INTE tillåtet att "låna ut" uppkoppling till grannarna, men det "kan" ju hända att du råkar snubbla in på ett WiFi i huset där du bor och att du "råkar" hitta WEP-nyckeln.

Eller så går man över och förklarar situationen, frågar snällt om man kan få låna och erbjuder sig att betala en hundring i månaden.

Okkido skrev:

Eller så går man över och förklarar situationen, frågar snällt om man kan få låna och erbjuder sig att betala en hundring i månaden.

Det hade jag gärna gjort, om jag hade vetat vems WLAN det är. Finns det något smidigt sätt att ta reda på det, eller att skicka ett meddelande till ägaren på något sätt? Att springa runt och knacka dörr känns inte så aktuellt.

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Haha Jag skrev ordagrant att "kolla med någon granne" inte kolla om någon granne har trådlöst.
Dvs prata först. Om det inte är rätt att dela, och det är det inte, borde inte Fon få plats!
Ett annat alternativ är ju 3G kort i datorn. Telia har något erbjudande runt 500:- med fritt surf på kvällar!
Själv har jag ju dubbla bredband vilket var skönt nu när BBB gick ner i flera dygn. Skall sägas upp innan månadsslutet.

Medlem sedan aug. 20003 473 inlägg

https://www.fon.se

269 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
130 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
136 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)