webForumDet fria alternativet

Hjälp med namnservrar - Angående .nu domän!

Webbhotell & domäner

7 svar · 500 visningar · startad av justchris

Medlem sedan apr. 20074 inlägg
Frågan#1

Hej! Snacka om att man känner sig vilsen ibland. Fick reda på idag att detta forum fanns. Har inte haft en aning om det tidigare. Aja, kul att få reda på i vilket fall som helst!

Jag har problem. Med En sak.

Mycket nyligen registrerade jag en nu-domän genom Nunames. För att få det så billigt som möjligt valde jag inte till något utan tog bara namnet och trodde såklart att jag utan problem kunde peka om den till en utav mina .se domäner. (för att ha tre domäner kan jag dessvärre förvånande lite om själva användandet :P )

Hur som helst!

För att ENKELT peka om .nu domänen kan man välja ett tillägg hos Nunames som kostar 150:- per år i ett minimum av 2 år. Detta vill jag försöka undvika, och vill istället försöka peka domänen till en htmlfil som skall ligga på min hårddisk. Jag vet att detta skall gå att göra - jag har till och med för mig att jag själv gjort det för längesedan med ett program som jag tror hette DNS2Go. Men då i syftet att streama musik genom Winamp osv osv. Skitsamma, TO THE POINT>>

* Jag vill peka min .nu adress till en fil på hårddisken. HUR GÖR JAG DETTA?

När jag kikar på inställningar-sidan för min domän får jag 2 utan-extra-kostnads alternativ.

1. Fortsätt låta domänen vara parkerade på Nunames-namnservrar <- Nej tack.
2. Använd min egen eller min ISPs namnserver för domänen. Du måste uppge minst 2 giltiga namnservrar inklusive deras IP-adresser. <- Ja tack :D

Jag vill köra hemsidan från Min dator, alltså. Förklara gärna detaljerat, ni märker ju hur jävla detaljerad jag är (och alltid ska vara = jobbigt till och med för mig själv ibland) Ni märker ju det enbart genom att jag ska fortsätta förklara detta, helt i onödan.

Ser fram emot svar. Tjo!

Medlem sedan juni 20014 290 inlägg

Du måste registrera din domän i DNS servrarna innan du kan peka om domänen, och ingen ISP för privatpersoner har den tjänsten vad jag vet.

Det du kan göra är att använda någon gratis DNS tjänst, ex. zoneedit.com (jag använder dom och har inte haft några problem) eller loopia.se (osäker om du måste köpa domänen genom dom för att utnyttja deras DNS servrar).

Medlem sedan juli 2001220 inlägg

En annan som erbjuder detta är xname.org

Får du inte till det kan jag hosta domänen åt dig, men tror det är rätt enkelt sätta upp på zoneedit och xname

Funken skrev:

En annan som erbjuder detta är xname.org
Får du inte till det kan jag hosta domänen åt dig, men tror det är rätt enkelt sätta upp på zoneedit och xname

Okej. Skall ta en titt på xname.org! Så här ser det i alla fall ut där man skall fylla i IP adresser. Jag vet inte ens vad som ska stå i vilket fält..

screen.gif

Jag har kikat på xname.org. Men blev inte såå mycket klokare. Jag klickade "Create zone" antar att det var rätt? Är det där jag ska fylla i vilken domän man ska KOMMA till när man går in på min .nu domän? Testade nämligen att skriva samma adress till Secondary men man fick ju inte ha samma där.

Geez. Jag är verkligen inte bra på det här. Inte fanns det någon vidare support-sida på xname heller :/

Funken! Du får gärna guida mig via MSN om du vill/kan. Har lagt till dig!

Gör så här:

Sen är det bara att vänta på att din domän propagerar.

justchris skrev:

Jag har kikat på xname.org. Men blev inte såå mycket klokare. Jag klickade "Create zone" antar att det var rätt? Är det där jag ska fylla i vilken domän man ska KOMMA till när man går in på min .nu domän? Testade nämligen att skriva samma adress till Secondary men man fick ju inte ha samma där.

Geez. Jag är verkligen inte bra på det här. Inte fanns det någon vidare support-sida på xname heller :/

Funken! Du får gärna guida mig via MSN om du vill/kan. Har lagt till dig!

I create zone, lägger du till din .nu domän!

Edit: Jag läser lite slarvigt här. I secondary ska du inte skriva något. Det är bara om du vill använda deras namnservar som sekundära namnservar. Välj primary.

Edit2: Sen har de skrivit fel på sidan. Det står att du måste ange ip för primary zonen. Detta är fel. Detta behövs bara om du ska använda den för secondary. Detta för att sekundära ska veta var den ska hämta informationen som den ska använda sig av!

Visst, skriv på bara!

tusen tack för all hjälp. hoppas att det fungerar nu.
på tal om något helt annat; Någon som vet det bästa stället att sälja svenska domännamn på?

262 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
121 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)